Vandrør udendørs placering

Hej, jeg har her ved facadeskiftet opdaget, at mit ydre vandrør ligger ret åbent enkelte steder og tydeligt ikke overholder krav om hvor dybt det skal ligge for ikke at fryse til. Men, hende der havde kolohuset før mig, boede her om vinteren. Hvis jeg gerne vil kunne bruge huset til vinter, hvad tænker I så om placering af rørene? Det løber fra hanen ind under huset og ud ved overdækning og ind under huset igen. Det er ca 3 m i alt. En nabo sagde, at den her type rør var så tykke at de ikke gik i stykker. Jeg kan selvfølgelig give dem en skumrørs-foring, men det rækker vel ikke særlig langt. Vh Bodil

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Plast røret tåler bedst frost, da det kan udvide sig en del, specielt hvis vandet er spærret af og trykket er taget.
Koblingerne er dog ikke så glade for frost.
Rørene skal helst ned i 120cm for at undgå problemer i hård frost. Men 90 cm er efterhånden nok her i dk, man kan dog ikke være sikker på om der skulle komme en grim vinter forbi.
Hvis du vil isolere rørene her og nu, skal de have en måtte henover sig, men være uisolerede mod jorden, så jordvarmen kan holde frosten væk.

Du kan evt. Grave en plade flamingo ned oven på røret, men det er ikke en permanent løsning. 

Elektronikteknikeren
De fleste kolonihaver lukker jo nok for vandet om vinteren, netop for at undgå alle de sprængt rør. Og det ser da også ud til at du har udvendigt rør over jord, så det er nok nærmere det der sprænger, frem for dem i jorden.

Bare kald mig BBB 
Der bliver ikke lukket for vandet herude. Og der er mange der bor her vinteren over. Jeg vil gerne være her en del over vinteren, så håbede at lade vandet stå tændt. 
Det er din egen hane ind til grunden du skal lukke for, når du ikke er der. 

Elektronikteknikeren
Når man lukker for vandet skal man også have mulighed for at få tømt røret ellers fryser det alligevel og du kan ikke få gang i det hvis det er frost næste gang du kommer. Isolerings skåle / skum rundt om røret hjælper stort set ikke noget. Den eneste forskel er at der i stedet for 1 dag går 2 dage inden det fryser. ( sådan principielt forklaret )
Den eneste sikre måde er rørskåle og så frostsikrings kabler omkring røret. Her skal du bruge sten eller glasuld rør isolering da det isolerer meget bedre. På den måde minimerer du strømforbrug på frostsikring.
Disse kabler er i sig selv konstrueret på sådan en måde at der først bruges varme / strøm ved temperaturer under ca. 3 grader. Så det meste af året er der ikke noget strømforbrug.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis