Trækonstruktion væg

Er igang med noget garage renovering og udvidelse.
Har brugt en del beslag og kamsøm.
Foregår manuelt med hammer.
Synes godt nok at det er svært at få de der kamsøm til at trække stålbeslaget imod træet.
Når man så skal hive sømmene ud ser træet ud som ormegange.
Hvor er det trist at man ikke kan få rigtige søm til formålet der bliver i træet med modstand.
Er dette den nye fancy byggemåde?
De gamle spær og bjælkelag var godt træ med modstand.
Hvor der var brugt 8 tomme søm. De sad godt nok fast... 🙂
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb en skruemaskine og et par pakker beslagskruer. Så kører beslagene ind på plad sig du kan skrue ud igen uden at ødelægge det hele.


 

Kræver skruer ikke kvalitetstræ for at blive siddende med tilspændingseffekt?
Meget af det træ jeg har brugt er noget blødt hurtigvoksende noget.
Standard kvalitet fra trælasten. 
En bjælke som blev sat ind på husets endevæg og boltet på plads, var så blød at man med lette hammerslag kunne drive bolten 1 cm ind i materialet..

Mvh
Man har alle dage brugt hvad du kalder standard træ fra trælasten til bygninger. Træet sælges i forskellige sorteringer, eksempelvis U/S, kvinta eller udskud alt efter opgaven.

De sorteringer bør du kende, og som Uldal nævner er beslagskruer tilpasset nutidens byggemetoder. Vil du dybere i emnet, kan den nye klassificering af træ SS-EN 1611-1 2000 bringe dig videre, men også savværkernes sortering inden opskæring er værdifuld viden.

Derudover er der bl.a. læren om trækonstruktioner, samlinger og træs stabilitet som er tømrernes fagområde der ikke må ignoreres.

... kamsøm og beslag er ikke et vidundermiddel der kan dække over fejlkonstruktioner.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej hagbartd                                            

Kamsøm er beregnet til formålet men. men forstår ikke hvorfor at du føler du har problemer med at trækket beslaget ind til dit tømmer.
Men jeg vil give dig rat at et lige træk op så virker kamsøm ikke til at holde til rat meget.
frem for en beslag skruer.

Du kan godt få blankesøm den dag i dag. men det er ikke sikket at det er en leger vare alle steder mere.
og den eneste grund til at blankesøm er svære at trække ud er fordi de er begynd at ruste. da rusten opføre jeg lidt lige som en ravpluks.
Men blankesøm er ikke beregnet til beslag. kun kamsøm og beslagskruer

Men sådan en konstruktion som du bygger der.
vil en tømrer ikke nødvendigvis bruge beslag ved alle samlinger som du har gjort.
Vi ville have stikskruet/stiksømmet alt tømmer sammen.

Dine stolper linger 45x195 eller 45x245 spærtræ ville jeg have givet 4 måske 6 stikskruger/stiksøm
da det er den lettest måde at styre træet på plads. frem for at bruge beslag.

Og når alt ligger hvor det skal ville jeg ligge to 90rip på hver siden af dine Bjælkespær
jeg bruger gerne beslag skruer til det lodrette trek op og søm til det vandrette på et beslag
da udtræksevne på en skrue er støre and på søm
men føler at klipstyrken på et søm er støre en en skrue.
Og fordi hvis du skruer dine beslagskruer for hårdt i har de tendens til at tabe hovedet.

Hilsen Mads Christensen


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Stikskruer er rigeligt til oplagte spær, men jeg har oplevet vrid i spær og der hjælper en vinkel meget.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis