Caliper Rav4

Hej alle......
Har en Rav4 2003 Benzin 190000 km. Den har lige fået skiftet skiver, caliper og klodser på forhjulene på et godkendt værksted.
Når jeg kører på ujævn vej (grusvej) kan jeg høre raslelyde fra fortøjet. Når jeg stikker hånden ind bag forhjulet og tager fat i caliperne kan jeg rokke lidt med dem. Så jeg går ud fra at det er der rasle lydene kommer fra.
Når jeg konfronterer min mekaniker med det siger han at det er ok.
Spørgsmålet går på om caliperne virkelig skal sidde løst ???

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at træd let på bremseren, når du køre på ujævn vej, forsvinder raslen, er det caliberene.
Rasler det stadig, er muligheder bla. "kødben" eller støddæmpere..

Vi prøver igen, i morgen --
bredker skrev den 22-10-2020 05:30:23

caliberen sider på et par glidere . så den kan godt bevæge sig lidt

 Er du sikker på, at caliperen sidder på et par glidere. Jeg kunne forstå det, hvis du havde sagt, at bremseklodserne sad på et par glidere. På min  bil sidder caliperen spændt fast.


fase
Fabrin hvilken bil har du? På de fleste biler sidder kaliberen på glider for at kompensere for at klodserne bliver slidt. På den meget gamle Mercedes jeg havde var der en kaliber i begge sider af skiven og derfor ingen glider. Men uanset så må det ikke rasle fra bremserne.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Kovas, jeg har en spansk folkevogn. På den sidder calperen fast. I caliperen er der et stempel på hver side af bremseskiven, som påvirker bremseklodserne. Bremseklodserne sider så de kan glide lidt frem og tilbage alt efter om stemplerne i caliperen presser klodserne mod skiven eller er uden påvirkning. Måske forstår vi bare noget forskelligt ved caliper.

fase
Annonce
Nej jeg tror vi forstår det samme, men på de fleste nyere biler er der kun et stempel og derfor skal hele kaliberen kunne glide.Kaliber prøv at se billeder her.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
S. Fabrin skrev den 22-10-2020 14:19:10

Kovas, jeg har en spansk folkevogn. På den sidder calperen fast. I caliperen er der et stempel på hver side af bremseskiven, som påvirker bremseklodserne. Bremseklodserne sider så de kan glide lidt frem og tilbage alt efter om stemplerne i caliperen presser klodserne mod skiven eller er uden påvirkning. Måske forstår vi bare noget forskelligt ved caliper.

 Er der to stempler (et på hver side) i caliberen er der ingen glidere, så er det kun bremseklodserne der kan bevæge sig.

Er der derimod kun et stempel, er der glidere af en slags..
Normalt køre gliderne i nogle gummibøsninger, så er de i orden rasler de ikke. (sådan er det på min Toyota Corolla)

Vi prøver igen, i morgen --
Det er rigtigt.

fase
Hiv da det hjul af og sæt en nøgle på caliberen, så er du sikker. Jeg mistede faktisk en kaliber på baghjulet af min motorcykel. Mekker havde glemt den ene bolt. Den faldt af og sprættede bagdækket op. Jooo, jeg er her endnu. 

 

Til Lars - er det noget der er kommet efter dit bremse skift ?  Hvis ikke, er det som der nævnes dit ophæng - en bære kugle, støddæmper topleje,  træt styre kugle ( især) el. slør i tandstang. Nu er det vel ikke bare noget banalt , som en pynte kapsel der hygger sig med lidt støj.   

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis