Aflåsning af køkkenskuffe

Er der nogen der har den gode ide til montering af lås på en køkkenskuffe (60 cm underskab, den næstøverste skuffe)?

Låsen skal omstilles til vores låsesystems A-nøgle.
Den næstøverste skuffe kræver desværre, at låseblikket (hedder det sådan?) skal have fat i siden af skabet.

Jeg kan alt - når det lykkes.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er det et problem at låseblikket skal have fat i skabssiden ?? det klares meget nemt med et stemmejern eller en boremaskine med små bor
Hej rce0852                                            
Du skal have en fat det det man kander en møbellås

Men hvis det er en Gatant nøgle.. eller for at sige det på dansk.
hvis du har papir på dit låse system et plastik kort.
skal du hen til en låsesmed og få dem til at bestille låsen hjem. så du får den rigtige cylinder tromle til nøgn
alt efter om det er fra Ruko eller Jasefa. hvis det er en af de to mærker

Hvis det er det som vi knalder for et "hoppy system"
hvor det er en normal Serige 500 eller 600
der er lavet et system i
så skal du bare have lagt en møbel lås om til den nøgle du nu har.
og så er det jo A-lås

Der er låseblikket med i kassen til låsen. og en slut krans.

Hilsen Mads Christensen

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
  • Vores låsesystem er Ruko, og der er papir på det. Jeg har helt styr på, at låsesmeden skal levere en omstillet cylnder.
  • Aflåsning af skuffe er for siring af skarpe og spidse genstande - ikke mod indbrudstyve. Pædagogernes ide er at aflåse et helt underskab, men det synes jeg er upraktisk og i hvertfald ikke mere opbrydningssikkert end en skuffe.
Har lige fået den ide, at jeg måske kan montere end møbellås i fronten tæt på midten af skuffen (på grund af håndtaget), og lave et par stænger der skubbes ud af siden på skuffen og ind i siderne på skabet. Systemet indkapsles i et par lister indvendigt i fronten af skuffen. Så har låsepalerne fat i begge sider, og det må være lidt svarere at brække skuffen op.

Hvordan gør man "de store steder"?

Mon et køkkenfirma har en standardløsning? 

Jeg kan alt - når det lykkes.
rce0852 skrev den 22-10-2020 08:57:24

  • Vores låsesystem er Ruko, og der er papir på det. Jeg har helt styr på, at låsesmeden skal levere en omstillet cylnder.
  • Aflåsning af skuffe er for siring af skarpe og spidse genstande - ikke mod indbrudstyve. Pædagogernes ide er at aflåse et helt underskab, men det synes jeg er upraktisk og i hvertfald ikke mere opbrydningssikkert end en skuffe.
Har lige fået den ide, at jeg måske kan montere end møbellås i fronten tæt på midten af skuffen (på grund af håndtaget), og lave et par stænger der skubbes ud af siden på skuffen og ind i siderne på skabet. Systemet indkapsles i et par lister indvendigt i fronten af skuffen. Så har låsepalerne fat i begge sider, og det må være lidt svarere at brække skuffen op.

Hvordan gør man "de store steder"?

Mon et køkkenfirma har en standardløsning?

 jeg vil ikke sige at der er en standardløsning.
Men normalt ville man jo bore et hul i skabslogen. for møbellåse bliver monter fra bagsiden af en logen.
så fræser man en lille hul. i korpus siden som låseblækket dækker. hvor rilen griber fat i.

det kommer til at virke lige som en post kasse.

men om en normal skuffesikring/børnesikring ville måske være nok.
Den virker jo kun hvis man husker at låse:

Hilsen Mads Christense



Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Annonce
Hvis der kun er tale om en børnesikring, så kunne en mulighed være at bore et hul i skabet ved siden af og ind i siden på skuffen, og så sætte en ca. 10 cm. bolt eller lignende i hullet, det vil være nemmere end at skulle have fat i en nøgle hver gang skuffen skal åbnes. Men alternativet er vel at anbringe en knivblok i en højde børnene ikke kan nå.
Det er ikke kun en børnesikring - det er en teenager.
Og ting har det med at udvikle sig: Nu skal jeg sikre både et underskab og en skuffe senest til på tirsdag.
Så jeg runder lige en låsesmed og tager den derfra. 

Jeg kan alt - når det lykkes.
Slutupdate: Jeg er nødt til at lade det være den øverste skuffe der skal aflåses. Ellers er der nem adgang via den øverste til nummer to. Tak til låsesmeden for den øjenåbner.

Til gengæld er det endt med en simpel løsning med et par (standard) Assa Abloy skabscylindre og vinkelslutblik

Jeg kan alt - når det lykkes.
Få en smed til at svejse en metaltravers, der monteres under øverste skuffe.
I traversen skal der være et spor midtfor, som låsepalen kan gå op i.
Sidemonteret kommer aldrig til at holde (taler af meget dårlig erfaring)
GDS-manden skrev den 23-10-2020 19:31:42

Få en smed til at svejse en metaltravers, der monteres under øverste skuffe.
I traversen skal der være et spor midtfor, som låsepalen kan gå op i.
Sidemonteret kommer aldrig til at holde (taler af meget dårlig erfaring)

 Når jeg aflåser den øverste skuffe i stedet (for at undgå adgang til nummer to skuffe ved at fjerne den øverste), håber jeg det går. Ellers må stedet ofre et skuffeskab der er beregnet til aflåsning. (Det må findes et eller andet sted)


Jeg kan alt - når det lykkes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis