Simpelt fundament til skur

Jeg skal lave et simpelt fundament til et lille skur (udendørs sauna), der måler 2 x 2 meter.

Jeg er blevet foreslået bare at bruge lecablokke og skrue rammen fast ovenpå.

Mit spr er da - er der andre nemmere løsninger?

Hvis jeg bruger lecablokke, er det da bare et grave et par huller og sørge for de ligger plant eller skal jeg lægge sand el lignende?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal sætte af, dvs spænde snore ud ved jorden i skurets kontur. Husk krydsmål. Grav 15 cm ned 40x40 cm i hjørnerne og midt på hver side. Fyld hullerne med 10 cm rødt sand og stamp hårdt sammen, med enden af en stolpe. Pak sand omkring stenen. Sæt lecasten ned langs snoren og sæt dem i lod og vatter. Nu kan du komme videre.

 

Hej djman                                            
Det lyder ikke at at være noget det skal stå i 100år
Så kunne do jo lave en ramme af regler og Stolpeføder.
Eller bare grave hjørne stolperne ned og bygge ud det fra.

Da det jo bare er et lille skur med varme i

Hilsen Mads Christensen

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
@uldal Vil det sige at jeg skal have fat på nogle lecasten som er 15 cm i højden og 40x40? Rødt sand, er det noget særligt sand?
@mcarpenter, ja enig, det skal jo egentlig bare stå nogenlunde fast så det ikke blæser væk :-)
Alm lecasten størr underordnet. Du skal bare godt ned for at have stabilt som muligt. De 40 cm er for, at du ikke har Leca opad muld, som ustabilt. Du kan også sætte stenenepå højkant. De skal nok gå 10 cm over niveau for at holde fugt væk fra træet. Husk at lægge murpap mellem sten og træ - altid! Rødt sand er blot en gammel betegnelse for sand til fliselægning. det er Harpet til en vis grad så man undgår sten.

 

Annonce
Tak for uddybende svar Uldal. Det burde altså være tilstrækkeligt at grave 15 cm ned til leca-stenene og så skal de stikke 10 cm yderligere op? Når jeg længere sand, skal jeg så bare stampe en smule?

Når du skriver 40x40 cm, så er det for at have sand omkring stenen så den er mere stabil og ikke fordi stenen skal være i den størrelse, er det rigtigt forstået?
Ja det er rigtigt forstået og de 15 cm er for at du er sikker på, at have helt stabilt underlag. Fif: i stedet for at spænde snore ud, kan du samle bundrammen, så den er som den skal være og bruge den som markering til, hvor stenene skal ligge. Den bruger du også til at få fundament i vatter. Du skal ikke blot stampe en smule men hårdt. Et mere fif: når du har sat stenene, så læg en dug ud hvor gulvet skal være, gerne lidt op ad siden på stenene. Det kan være plantedug eller en gammel pressenning. Detholderukrudt væk.

 

Tak uldal!

Lige et andet spørgsmål - jeg har nogle gamle havefliser liggende. Kan de bruges i stedet eller bliver det et problem at de ikke stikker nok op eller ned?
De kan ganske fint bruges, du fylder bare mere sand under

 

Dvs jeg fylder så meget sand under dem at nærmest ikke går under overfladen? Eller skal jeg stable dem i 2 lag? De er jo ikke så høje 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis