Lakeret plankegulv af fyr, lak ødelagt af malertape

Hej eksperterJeg har et problem. Jeg har haft maler gående i en uge, og nu er han færdig og har fjernet afdækning.

Det viser sig, at malertapen har ødelagt noget af lakken på gulvet. Gulvet blev lakeret i januar, så den skulle være hærdet igennem.

Mit spørgsmål er nu, kan jeg selv finslibe det ned og lakere området? Der er et par striber på gulvet, så det er ikke særlig meget.

Hvis ja, hvilket korn bør jeg bruge?

Og skal jeg bruge nøjagtig den samme lak, eller kan jeg vælge en tilfældig lak, som har samme egenskaber (klar, 2-komponent)?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at det ikke bare er klistret fra tapen, der har sat sig?

Skal du til at slibe/lakere....
Slibe med korn 220 eller lidt finere.
Brug samme lak, som gulvet har fået...

Vi prøver igen, i morgen --
Det lyder virkeligt mærkeligt at dit gulv ikke kan holde til malertape. Særligt hvis der er brugt to-kompent lak. Den burde være stærkere end alm. lak. Jeg ville være bekymret for, at blandingsforholdet mellem lak og hærder ikke har været korrekt - alternativt så har der stadig været olie i gulvet, som forhindrer lakken i at hærde ordentligt - Var det gjort prof, syntes jeg det er en reklamation.  

Mht skaden skal der naturligvis helst bruges samme lak som oprindeligt, men jeg ville ikke slibe det - Det gavner ikke ift hvor synlig overgangen er mellem oprindelig lak og reparation. Skal du undgå overgang skal hele brædtet slibes. Det er bedre at lave en lille overgang ved at give selve skaden tynde lag med en lille pensel.

Mvh Troels
TRRA skrev den 21-10-2020 12:09:35

Det lyder virkeligt mærkeligt at dit gulv ikke kan holde til malertape. Særligt hvis der er brugt to-kompent lak. Den burde være stærkere end alm. lak. Jeg ville være bekymret for, at blandingsforholdet mellem lak og hærder ikke har været korrekt - alternativt så har der stadig været olie i gulvet, som forhindrer lakken i at hærde ordentligt - Var det gjort prof, syntes jeg det er en reklamation.

Mht skaden skal der naturligvis helst bruges samme lak som oprindeligt, men jeg ville ikke slibe det - Det gavner ikke ift hvor synlig overgangen er mellem oprindelig lak og reparation. Skal du undgå overgang skal hele brædtet slibes. Det er bedre at lave en lille overgang ved at give selve skaden tynde lag med en lille pensel.

Det bekymrer mig. Det er skam gjort af et firma med regning osv. Jeg ved jo ikke, hvilken lak, der er brugt, men vi har mundtligt aftalt en 2-komponent lak. Er der en måde at finde ud af de på? Det er der vel ikke.

Kan se at gulve er en smule flosset enkelte steder også, hvilket vel tyder på, at det ikke blot er lakken, den er gal med. Eller hvad?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også