Skifte fra gas til fjernvarme? hvad gør en klog?

Hejsa

Jeg har behov for kloge input, og håber I vil dele jeres tanker omkring dette..

på min vej, bliver der snart lagt fjernvarme, så der er en kampagne med gratis tilslutning og afmelding af Naturgas, i en periode.
Jeg er meget i tvivl om, om jeg bør skifte..
Min situation er:
Min gaskedel er relativt ny (5 år gammel).
mit varmeforbrug er ca 1100 m3/år.
serviceaftale for gasfyr et pr. ca 2100,-/år
alt inkl. ordning hos Fjernvarme: 2700,- (inkl. udskiftning af unit, når den er udtjent)

Som jeg ser det, vil jeg få en lidt mindre varmeregning med fjernvarme, og en lidt mindre enhed monteret i mit bryggers. til gengæld er abonnementet en smule dyrere, men der er ikke udgift til afskrivning af fyr/unit at forholde sig til..
det ærgrer mig, at jeg skal skifte en (for mig) næsten ny gaskedel ud, men herudover har jeg ikke så mange argumenter imod et skifte..

Hvad tænker I? er der noget jeg ikke har tænkt ind i regnestykket?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du stiller to regnestykker op.
1. Hvad koster det at fyre med gas incl. alle udgifter.
2. Hvad koster fjernvarmen incl. alle udgifter.
Hvad forventer du, der vil ske med priserne de næste år. Du deltager i en gætte konkurence, fordi der er svært at spå om fremtiden. Det, du mener, er billigst, tager du.

fase
Jf. Fjernvarmeselskabets beregning Vil jeg spare 1100,- om året med deres løsning, hvor alt er inklusiv. 1.000,- mere, hvis jeg selv klarer montering/nedtagning  og køber fjernvarmeunit.  (Engangsudgift: 34.000))

Jeg er enig i betragtningen om at gas er yt.. Jeg havde nok bare en idé om at vi skulle have varmepumpe, når vi engang skulle skifte.. men det giver måske endnu bedre mening, i det store perspektiv, at fjernvarmeselskabet benytter varmepumper og andre grønnere tiltag, end at vi gør det på de enkelte matrikler?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

1100m3 pr. År er et varmeforbrug til den lille side. En varmepumpe koster jo nemt 100 af de store, og med lidt god vilje kan du så halvere dine årlige udgifter til varme fra gas til varmepumpe men det giver jo en meget lang tilbagebetalingstid.

Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Jeg er klar over vores varmeforbrug ikke er så stort (155 kvm. hus fra 1965).
Ja, det taler jo nok for at gå med fjernvarme..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Det er næsten kun dig selv der kan afgøre det. Du vil tabe nogle penge pga dit nye fyr, men tilslutning og afkobling af gas, er en ret stor udgift, hvis du skal skifte i fremtiden.
Overvej om du vil blive boende der længe endnu og om du forventer at skifte fyret igen, inden man skal derfra. Er man 80 og aldrig kommer til at skifte den unit igen, så kan det ikke betale sig, men er man 40 og vil blive boende der resten af sit liv, så var jeg personligt ikke i tvivl om at jeg ville skifte nu hvor muligheden er der

 

Tak for tankerne 🙂
Vi har tilmeldt os fjernvarme..
Så ser vi, om der er nok tilmeldinger i området, til det bliver etableret 🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis