Den nye tilskudsordning

Den nye tilskudsordning ser ganske tillokkende ud, kan nogen hjælpe mig med at få et overblik over hvad det er pengene kan bruges til, jeg har prøvet at søge på SparEnergi, men jeg får ikke ret meget ud af det, tænker det skyldes at jeg leder efter det forkerte.

Et eksempel kan være at deres beregner siger at vi kan få 28.000 til at renovere terrændæk, men hvad kan de penge bruges på?

Kan man gøre det som LDS, og så bruge alle pengene på materialer? eller SKAL det laves af en håndværker?

Kan man lave noget af det selv, og så betale håndværker for noget,hvordan er det strikket sammen. 
Den nye tilskudsordning ser ganske tillokkende ud... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Xzebetz skrev den 07-04-2021 19:50:48

 Jeg er selv i køen og ender nok med ikke at få. Var i kø som nummer 31.000.

Af ren nysgerrighed og evt. forberedelse til næste runde. Hvad tid loggede du på og ved du hvordan køen foregår?

Jeg loggede på 9:30 og kom i en slags før-kø. Præcis kl. 10:00 kom jeg ind og var allerede 31.000.

Er det tilfældigt eller jo før man logger på jo længere fremme kommer man?

 De skriver at man kommer i før-kø hvis man kommer før kl 10 og så kl 10:00 bliver man tildelt et tilfældigt nummer. Så man skulle ikke kunne få et bedre nummer ved at kommer før kl 10.

Jeg har dog før set tilfældighedsalgoritmer køre i skoven.

Jeg var inde 9.12

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg var på kl. 8:30 og ja, det er tilfældigt hvilket nummer man får. Men det må stadig være bedre end at gå på efter kl. 10.

De har lige opdateret med følgende tekst:

Besked senest opdateret: 21.03
Vi oplever meget stor interesse for bygningspuljen. Der er kl. 20.00 modtaget ansøgninger for 224 mio. på 7600 ansøgninger. Bygningspuljen vil lukke for nye ansøgninger når der er søgt for 250 mio.

Så der er stadig en chance for dem der er i kø, men puljen bliver tømt i dag.

Mvh. AllanE
Jeg var i kø fra 09.45 og startede med kø nummer lige under de 16.000.
Så det virker tilfældigt med dem, der var på da de åbnede systemet.

Nu hvor de fleste - igen - ikke får del i puljen. Kan nogen så hjælpe med at finde ud af, om det kan betale sig at gå med håndværker fradraget i stedet? Og om det overhovedet er muligt?
Skal have skiftet vinduer og etableret ventilation med varmegenvinding.
Hvad er forskellen reelt I tilskud fra den ene til den anden ordning? 
FeuerDK skrev den 07-04-2021 21:35:03

Jeg var i kø fra 09.45 og startede med kø nummer lige under de 16.000.
Så det virker tilfældigt med dem, der var på da de åbnede systemet.

Nu hvor de fleste - igen - ikke får del i puljen. Kan nogen så hjælpe med at finde ud af, om det kan betale sig at gå med håndværker fradraget i stedet? Og om det overhovedet er muligt?
Skal have skiftet vinduer og etableret ventilation med varmegenvinding.
Hvad er forskellen reelt I tilskud fra den ene til den anden ordning? 

 Som jeg forstår det, så er bygningspuljen klart den mest attraktive.

Vi stod og skulle etablere luft-vand varmepumpe og ville kunne få 28.000 i tilskud. Et beløb som ville blive indsat på konto skattefrit efter dokumentation/faktura er fremsendt og godkendt. Hvis jeg kører det over håndværkerfradrag, så kan jeg kun få for arbejdslønnen for etableringen og maks 25.000. Men de 25.000 fungerer som et fradrag og vil derfor måske kun være 1/3 der kommer ud.

Annonce
Synes godt nok det er tåbeligt det skal være sådan en "kamp" for at få tilskud, så måtte de hellere sætte tilskuddet ned, så der var flere der fik glæde af det. Pengene er brugt første dag og det er næppe alle der har mulighed for at sidde i kø lige den dag.

Virker for mig ikke helt fair at gøre det på den måde

 

De har faktisk sat tilskuddene ned i forhold til første runde (sidste år), fordi de blev overrasket over hvor mange der søgte.

Jeg ved ikke hvad den rigtige løsning er. Måske skulle man prioritere tiltagene, så der f.eks. altid er tilskud til skift af oliefyr. Formålet med puljen er jo trods alt klima og reduktion af CO2. I den sammenhæng må de (få) tilbageværende oliefyr være bedre at komme af med end mange andre tiltag.

Derudover burde de måske ændre det, så man ikke har 2 år til at udnytte tilskuddet og måske sætte en begrænsning på hvor meget man kan søge om på én gang. Som det er nu, kan man krydse ALT af på ansøgningsskemaet og man har rimelig lang tid til at få det lavet. Det havde nok været smartere, at designe det, så man kun søger om dét man umiddelbart står overfor at lave. Så kan man søge igen senere, når man skal i gang med næste projekt. Det ville nok sprede tilskuddene mere ud og sikre, at pengene rent faktisk bliver brugt.

Mvh. AllanE
Korrekt at tilskudene er sat ned og der er stadig stormløb. Jeg har selv forsøgt at søge af to omgange. Trods det er mit forslag, at man helt dropper den her pulje lige i tiden - måske på nær det til udskiftning af oliefyr.

Håndværksbranchen kan slet ikke følge med efterspørgslen (selv uden pulje) og mange af tilskudene søges til projekter, som gennemføres selv uden tilskud. Det er en generøs og for nuværende unødvendig skattefinansieret rabat, som tilmed udhuler sig selv fordi øget efterspørgsel driver prisen op.

AllanE har fat i noget af det rigtige. Den skal gentænkes, så den er knap så lukrativ, men derimod kommer flere til gode og så må timingen gerne passe med at håndværkerne kan overkomme det ekstra arbejde.
Er der nogen af jer der har søgt, som har fået svar endnu?

Jeg var nummer 1900 i køen, men har stadig ikke hørt noget.

Mvh. AllanE
Yes, jeg har fået svar og mener jeg havde et nummer omkring en 17-1800, så dit svar er lige på trapperne.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis