Nilan genvinding - turbulens og støj!

Hej

I mit hus fra 2005, med nilan anlæg fra 2010, er der en tydelig, dyb resonans i nogle rum - så slemt, at det er svært at sove for. Holder jeg en pude for indblæsningsventilen forstummer støjen næsten helt.

Der er 100 cm lyddæmper ved anlægget, og der er 100mm rør til indblæsningsventilerne.

Kan jeg gøre andet end at prøve at få det indreguleret på ny? Lyddæmpere ved indblæsningsventilerne hjælper vel ikke mod støj fra turbulens i rørene?

Mvh

Hej I mit hus fra 2005, med nilan anlæg fra 2010... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
T-stykket kan jeg komme til, så det kan jeg nok skifte, hvis ellers jeg kan finde et bukse-t med 160mm på alle tre åbninger. Det er lidt mere bøvlet at skulle have gulv op i overetagen for at skifte lyddæmper.

Hvad kan forklare, at der kun er støj på den ene side af det problematiske t-stykke i position 3? Der er ingen støj i stuen og det tilstødende værelse (højre side). Og hvorfor er der mon kun støj ved den første ventil på vestre side?

Mvh
Kan se at hos Billig Ventilation koster et YVU45160160160,  kr. 740
Hos Krappen koster et YVU45160160160, kr. 555

Er din skitse tegnet nogen lunde i forhold, så højre side er længere, større rør afstand end venstre?
I så fald kan det måske forklare at der er ingen støj i højre side.

Kan god se at det er bøvlet når du har 1. sal

Ja godt spørgsmål med kun støj i 1. venstre side.
Der må opstå turbulens på en eller anden måde inde i rørene.
Hvor meget af røret, mod venstre, kan du komme til?
Ligger de på en eller anden måde i "spænd" eller lignende?
Hvis en samling er beskadiget, på en eller anden måde, så der er noget der stikker indad og kan lave en form for "fløjtevirkning", rent gæt.
Hvis du kan komme til den 90gr. bøjning kan du evt. skifte den til type BSLCU

Kan du komme til at sætte en ekstra lyddæmper, på til venstre, efter pos. 3, f.eks. Ø160 eller Ø125?

Beklager det sene svar. Jeg får en tekniker til at komme og give det et skud i næste uge.
Jeg samler lige op i denne. 

Teknikeren foreslog en skumdæmper i de mest støjende indblæsningsventiler, at få skiftet taghætter (han mente, de var for små) og han mente anlægget var indreguleret helt forkert. Han havde ikke som sådan kommentarer til rørenes dimensionering, t-stykker etc.

Så jeg har stadig støj i huset...
Har du fået rettet det som Teknikeren foreslog?
Lavede Teknikeren ny indregulering og hvad siger den så?

I min optik kommer støjen fra høj lufthastighed. 
Underdimensioneret rør = høj lufthastighed
Høj lufthastighed = højt trykfald
Bl.a. T-stykker = Højere trykfald


Annonce
Nej, det har jeg ikke, men har fået indreguleret (i forbindelse med rens af rør, andet firma, fik ingen rapport), men helt uden effekt, som du også forudså.

Og ja, jeg må nok have gulvet i overetagen op, så jeg kan skifte rørene/bøjningerne. Æv!

Eneste anden mulighed er jo, at det er anlægget, der larmer gennem rørene. Kan jeg på nogen måde teste for det? Jeg prøvede at køre manuelt: Kun udsug, så hører jeg ingen støj. Kun indblæs, så er støjen der. 

Flex-slangen til afkast (ud af huset) er desuden helt udspilet når anlægget kører, det er flexslangen til indblæs (til rummene) ikke. Ved ikke, om det betyder noget?




Støjen går, alt andet lige, ikke den modsatte retning af luftstrømmen.
Flex afkastslange som udspiler, når anlægget kører, betyder at der opstår højt tryk pga. at luften har svært ved at komme ud, pga. for lille taghætte eller tilstopning.
For små taghætter har, alt andet lige, ikke noget med støt at gøre i givet værelse.
For små taghætter øger dog energiforbruget.

Hvis anlægget støjer burde du kunne høre det, ved siden af anlægget.
Du kunne prøve at afmonterer der korte flexslagne, for indblæsningen, så starte anlægger for at høre evt. støj.
Hvis det er anlægget der støjer bør du tydeligt kunne høre det.

Prøver lige at opfriske historikken.
I tidligere indlæg: 21/10-2020, 19:41, var bl.a. en beregnet lufthastighed på 4,9 m/s.
Det hænger bl.a. sammen med en begegnet for høj SEL-faktor, d. 22/10-2020, kl 15:00, på 1138 større end 1000.

For at overholde Lovbefalet SEL faktor skal dit energiforbrug ned på under 64w og ikke som anført i Indreguleringsrapporten på 72,3 w.

Det får du kun ned ved at sænke lufthastigheden og trykfald.
Lufthastigheden sænkes ved større rørdimension, kombineret med at fjerne/udskifte  T-stykker, udskifte til større taghætter mv.

Høj lufthastighed er en typisk kilde til støj, samt højt energiforbrug og dårlig SEL værdi.

Det skriger til himlen at Teknikeren ikke har "råbt højt" om det.
Desværre kommer det ikke bag på mig.
Støjen opstår formentlig ved givet T-styk, i forbindelse en given høj lufthastighed og turbulens.

Sagt i billedsprog:
Når man kommer i høj fart med bilen og pludselig laver et 90° sving, så går det ikke stille af.
Hvis man derimod laver en 45° afkørsel går det mere stille og roligt.
Tak. Hvor længe har det lovkrav været gældende? Var det det i 2010? For så kan det jo blive en sag for ejerskifteforsikringen. Den udløber i oktober.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis