Fugning bindingsværk

Hej alle sammen.
Jeg har et spørgsmål, som jeg håber, at der er nogen, som kan hjælpe mig med.
Jeg har har et hus, som er opført i egetræsbindingsværk med pudsede tavler.
Efterhånden er der kommet en del revner imellem træet og murværket. Dem vil jeg gerne have lukket.
Jeg havde egentlig tænkt mig at lægge en 6 mm fugebund og derefter fuge med Dana Sealflex hybrid 522,
der jo kan overmales.
Så var der en klog mand, der frarådede det, da fugen så ikke blev diffusionsåben.
Mig bekendt findes der ikke fugematerialer til så små fuger, der har denne egenskab.

De bedste hilsener til alle 
Flemming C


FLC
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Flemming C
jeg har desværre ikke arbejdet så meget med bindingsværk som ønsket.
men du kan få Mørtelfuge på patron
både fra Dane og soudal tror også at du kan få den på pose

de er lette at arbejde med. og det er som om der er lidt sæbe idem, så det virker lætter at få de ind i små revner.
jeg har haft meget held af at bruge dem ved vinduer hvor lysning var pusset op. og der kom små skader da jeg to det gamle ud.. men når du kommer under 3mm skal man sku trykke hård på pistolen.

Hilsen Mads Christensen


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Skaderne kan have flere årsager:

Tavlene er på et tidspunkt overmalet med forkert maling, eller de er gennem årene fuget med forkert mørtel.

Tavl i bindingsværk skal repareres med 13% kalkmørtel. Det gælder i særdelshed bindingsværk i eg. Det kan blive nødvendigt at hugge fugerne op så kalkmørtlen kan presse i bund.

Du bør også hugge fugerne op hvis du er det mindste i tvivl om der på et tidspunkt er brugt en forkert mørtel.

Dana har mange gode produkter, men ingen af dem er velegnet til vedligeholdelse af tavl i bindingsværk. Jeg har selv opført en længe i bindingsværk og ved hvor vigtigt det er med korrekt mørtel.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også