Fundament til saml selv skur

Hej

Jeg er ny i Gør det selv regi. Så I må bære over med mig :-)

Jeg har en udfordring som gør at mit projekt med et saml selv haveskur er gået lidt i stå.
Bundrammen på skuret er 40 mm x 60 mm som er ret smalt hvis man gerne vil have det til at stå på et punktfundament med et par søjlesko/stolpesko.

Samle vejledning kan ses her: https://www.frishop.dk/images/documents/9119745%20Karibu%20Gl%C3%BCcksburg%204%20montagevejledning_20938.pdf

Jeg har købt tør beton til at støbe punktfundament, men ved ikke om jeg skal lave en større bundramme og sætte skurets bundrammen fast på den? Og hvordan jeg skal sætte den fast så skuret ikke kan blæse af.

Håber der er nogen som kan komme med et godt råd.

Mvh.

Casper
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Casper
må sige det er noget af en vejledning du har fået med.
Angående din bundramme til skuret hade jeg nok valgt at lave en ramme af
Trykimprægneret reglar: 45x95mm som minimum.

Den vil selvfølgelig blive en smule højere hvis du gør det på denne måde.
Men jeg ville.
lave en ramme af regler der Måler 2380x2120mm udvendig mål. hvor de står på højkant
skrue hjørnerne sammen med 2-3 stk 5.0-100skruger.

og skrue et bræt fast ovenpå når dit krys mål er ens.
og så ville jeg bore 4. 12-16 mm huller i gemmen bundrammen
I hver hjørne ca 10-15cm ind fra hjørnerne. så du kan få en gevindstang i gennem. 12-16mm

køb 2 gevindstænger skær dem over på midten.
montere det med møtrikker og store spændskiver. på din bundramme
Så er du klar til at støbe det hele fast. du kan med fordel splitte eller bukke den nederste del af gevindstænger
for at de sidder bedre fast i betonen.

fordelen på denne måde her er at du du kan justere det hele når betonet er tørt.
så den kommer til at stå lige. da de stolpe-føder man køber kan være lidt trælse at støbe fast..
efter min mening.
Hilsen Mads Christensen

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Hej Mads 

Tusind tak for svar.
Den løsning som du kommer med ville jeg virkelig gerne kunne lave, men jeg er ret sikker på det overstiger mine evner.
Men dit forslag med Trykimprægneret reglar: 45x95mm gav mig en idé om at jeg måske kunne skrue reglar under den oprindelige bundramme på 40x60mm og opnå en højde på 85mm som burde kunne passe ind i en L sokkelsko på f.eks. 79mm i højden. Det er måske lidt for meget klamphuggeri?

Mvh.

Casper
Hvis du har tænkt at støbe selv, så samler du rammen, graver huller til punktfundamenterne, lægger rammen hvor den skal være, skruer stolpesko på rammen så de sidder i hver sit hul. Når rammen er klodset op i vinkel og i vatter så hælder du beton ned og lader tørre. Derefter går du videre.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Kovas

Tak for svaret.
Udfordringen er at bundrammen som der skal skrues stolpesko på kun er 40x60mm.
Der er ikke nogen stolpesko der er så små.
Men løsningen er nok at skrue reglar 45x95mm på bundrammen så den ender i 85mm og så er det muligt at finde en stolpesko der passer.

Mvh.

Casper

Hvorfor skal stolpeskoene passe? hvis du sætter det som er for meget indvendigt så er det ikke i vejen for beklædningen
Biltema har en 48x40 mm

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Det er på grund af at der er købt et gulv med som skal ligge ovenpå bundrammen.
Så det tror jeg vil kunne blive et problem. Men ellers har du ret i at det var en mulighed.

Tak for svaret. Værdsætter at du tager dig tid til at svare.

Mvh.

Casper
caspere skrev den 20-10-2020 18:37:03

Hej Mads

Tusind tak for svar.
Den løsning som du kommer med ville jeg virkelig gerne kunne lave, men jeg er ret sikker på det overstiger mine evner.
Men dit forslag med Trykimprægneret reglar: 45x95mm gav mig en idé om at jeg måske kunne skrue reglar under den oprindelige bundramme på 40x60mm og opnå en højde på 85mm som burde kunne passe ind i en L sokkelsko på f.eks. 79mm i højden. Det er måske lidt for meget klamphuggeri?

Mvh.

Casper

 Det er ærlige snak. men er sikker på du kan noget vi andre ikke kan.

Og jo du kan godt skrue en, Trykimprægneret reglar på som du forslår så den passer i dine stolpesko
Men jo fremgangsmåden er den samme.

Held og lykke med byggeriet vi alle skal jo starte et sted
Hilsen Mads Christensen


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Hej Mads

Tak for hjælpen. Det er meget værdsat.
Ja det er en ny verden for mig :-) Men nu har jeg en løsning så jeg kan komme i gang.
Dejligt der er nogen erfarne som er villige til at hjælpe. Det er fantastisk!

Mvh.

Casper
Ja når der skal gulv på, på den indvendige del af rammen. er det da en fin løsning at skrue noget påforing på, så det passer. Så kommer rammen vel osse til at være lidt stærkere. Alternativt kunne man save lidt af toppen af stolpeskoen. egentlig er bundrammen vel beregnet til at lægge an på et fast underlag hele vejen rundt. Så enten mange stolpesko eller en forstærkning. Så først på samlevejledningen nu.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 20-10-2020 20:15:03

Ja når der skal gulv på, på den indvendige del af rammen. er det da en fin løsning at skrue noget påforing på, så det passer. Så kommer rammen vel osse til at være lidt stærkere. Alternativt kunne man save lidt af toppen af stolpeskoen. egentlig er bundrammen vel beregnet til at lægge an på et fast underlag hele vejen rundt. Så enten mange stolpesko eller en forstærkning. Så først på samlevejledningen nu.


Tak for svar.
Der er desværre ikke så meget beskrivelse af hvilket fundament de vil have, men jeg tror du har ret i at det nok skulle have stået på nogle fliser eller lignende.
Hvis man bruger 2 stolpesko på hver side (8 stk) og måske en under hver gulv reglar (3 stk) håber jeg det er nok?

Mvh.

Casper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis