Vådrumssikring anno 1999

Jeg har købt en lejlighed med et meget lille badeværelse, der ifølge sælger er opført i 1999. Der er fliser på gulvet og savsmuldstapet på væggene (inkl. i brusenichen) efter sigende med vådrumsmembran under. Ingen stikkontakter.

Er dette umiddelbart lovligt? I dag skal der - så vidt jeg er orienteret - være fliser i op til 2 meters højde. Men det er muligvis nyerere regler.

Jeg har tidligere kæmpet med sælger om ulovlige elinstallationer. Dette har jeg fået udbedret. Men derfor er jeg lidt på vagt. Særligt fordi jeg ikke selv har lyst til at overtage en evt. klagesag fra en ny køber, når jeg selv sælger.

På forhånd mange tak!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså umiddelbart, så vil tapet aldrig kunne være en godkendt løsning i en våd zone da tapet jo er et organisk materiale, savsmuldstpet er i særdeleshed en udsat væg løsning ved gentagen fugt påvirkning. selvom der er vådrumsmembran inde bagved kan alt tapetet jo suge fugten til sig og sætte gang i skimmelvækst...

Men jeg er egentlig mere interesseret i hvordan det her tapet kan blive siddende på væggen? Er du helt sikker på at malingen ikke bare er med tekstur? 
I og med, at filt ikke kan afsluttes - eller er i sig selv - vandtæt, var det heller ikke lovligt i 1999. Gå ind på bygningsreglementet under vådrumssikring. Her gjalt reglementet fra 1995. Der er også en regel for hvad der er vådzone og ikke. Det er størrelsen på lokalet der gælder.

 

Jf. bygningsreglement om vådrum 1995-2000.

"a. Gulve og vægge skal udføres, så de kan modstå de fugtpåvirkninger og de mekaniske og kemiske påvirkninger, der normalt forekommer i vådrum.

b. Gulve og gulvbelægninger, herunder samlinger, tilslutninger, rørgennemføringer og lignende skal være vandtætte."

Jeg kan ikke få udgang til SBI-anvisning169, der skulle indeholde eksempler - men er det rigtigt forstået, at filt ikke overholder ovenstående?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også