Er kulfilter emhætte nyttig?

Vi har købt en andel uden emhætte. Køkkenet er fra 2016, men sælgeren synes, at en emhætte er grim

Det synes jeg også, men den er jo praktisk. Der er udsugning i køkkenet, men vi overvejer at sætte en emhætte med kulfilter

Hvad er jeres erfaringer? skal vi bare lufte godt ud?
Vi har købt en andel uden emhætte. Køkkenet er fra... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan kun forholde mig til løsninger, kan man sige :-) 
Nu er det en tid siden at jeg boede i andelslejlighed. Dengang var det sådan at de eksisterende udluftningskanaler ikke måtte bruges til aktiv udluftning (eks emhætte). Du har så tre muligheder
1. forsæt uden emhætte
2. emhætte med kul
3. forespørg i andelsforeningen om ny emhætte må føres ud gennem ydervæggen.

Forskelle mellem 1 og 2 er alene at du måske får taget noget bacon fedt/lugt væk fra resten af lejligheden når du laver brunch. Der vil være lige fugtigt når du blot koger kartofler. Hvis du lufter ud samtidig med at du steger bacon risikerer du at stegeosen ikke fanges i kulfilteret og så alligevel sætter sig i resten af lejligheden. Så valget afhænger lidt af hvad du kan leve med fremover.

Vh, S
Tak, Silas. Hvad mon sådan en montering af emhætte står i? 
Den er svær at svare på. Vil afgænge af om foreningen vil lade dig lave hullet gennem ydermuren selv, og hvilken tage du bor på. Billigere hvis du kan klare det fra en stige på stueetagen end hvis du skal have en lift ud og bore fra på 5. sal.
Hvis du skal have håndværkere til det hele, så nok betydeligt mere end emhætten koster. Jeg ville nok forvente ca 1 dags arbejde med rørføring etc i timer + materialer i form af rør etc. Måske 10.000
Start med at spørge bestyrelsen om de har en beslutning på området og dernæst få et tilbud.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis