hej LDS
Jeg har 2 vægge i min lejlighed beklædt med savsmuldstapets som jeg ønsker glatte, men kan se det ikke bliver så nemt som jeg havde håbet. Har købt indfarvet spartel, som gerne skulle være slut resultatet. Men her et par sprørgsmål til eksperterne
1. Væg er savsmuldstapet ovenpå gammelt puds og murstens væg. Har lavet en lille test - pudset er ret porøst under tapetet. Væggen vender ud til opgangen - betragtes dette dermed som en ydervæg? Opgangen er kold, men selvfølgelig markant varmere end udenfor
2. væg er savsmuldstapet på en gammel træbræddevæg med net af tagrør og puds. Pudset er helt løst, nogle steder nærmest sand (kan mærkes gennem tapetet). Væggen er ind til min nabo. Har lavet et par huller i væggen og det ligner, at der blot er et enkelt lag brædder der så er pudset op på på begge sider (kan mærke tapetet fra naboen ca. 5-6 cm på den anden side af for forskallingen)
Jeg ønsker er slutresultat med indfarvet spartel på begge vægge
Har læst mig til mange løsninger herinde, der alle kræver nedtagning af al puds, tagrør og derefter sætte yderligere forskalling op og så gipsplader, prime spartle osv.. Er dog bange for at begynde at hive det hele ned, da pudset på naboens side også er meget løst og ønsker ærlig talt ikke at udbedre hans væg også, hvis en masse af pudsen bag hans væg også fjernes
Er der ikke en måde hvorpå jeg kan undgå at pille for meget i det gamle l**t og alligevel ende med at få spartlet væggen?