Taghætte til ældre tegl


Hej alleJeg skal igang med at lave et tagudtræk til mit loftemfang. I den forbindelse skal jeg bruge en taghætte til mine gamle Heisterholz teglsten. Vedlagt kan I se et par billeder af hvordan jeg gerne ville lave det, men jeg er efterhånden frisk på alle løsninger (PVC, tegl osv.). Min udfordring er at finde en hætte (eller en sten med hul i) som passer til mine tegl, da de ikke laves længere. Har I nogen gode forslag? 🙂 Kan jeg bruge en hætte der passer til fx Højslev eller Lysbro?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv tegllageret.dk

https://tegllageret.dk/vare/lysbro-k21-vandret-tudsten-roed-replika-058/
Selv de største tudsten har en åbning på kun ø100. Du skal have en 150-graders bøjning der siger spar2 i tryktab og så skal der rist i for at fjerbøllerne ikke kravler ind. Det giver tryktab uden lige. Din emhætte vil måske kunne skovle 100 m3/h i gennem det (Husk at datablad siger "volumenstrøm xy m3/h frit blæsende")

SKAL du bruge tudsten fordi stadsarkitekten siger NoGo til alt andet, så brug flere.
Ved moderne taghætter som fx. Exhausto THA få du en inddækning med der erstatter 1 tagsten. Desuden få du bærejern, og en manchet til dampspærren og og og - så spiller det.

 
Hej begge. Tak for svar. Hvis jeg gerne vil bruge tudsten, hvordan tror I så jeg kan skaffe en eller få lavet en? Har ikke kunne finde en på lager. Hvis jeg i stedet vil have en moderne taghætte, hvordan finder jeg så en der passer til mine K21 tegl? 🙂

Hej begge. Tak for svar. Hvis jeg gerne vil bruge tudsten, hvordan tror I så jeg kan skaffe en eller få lavet en? Har ikke kunne finde en på lager. Hvis jeg i stedet vil have en moderne taghætte, hvordan finder jeg så en der passer til mine K21 tegl? 🙂

Mjølner skrev den 19-10-2020 18:51:02

Selv de største tudsten har en åbning på kun ø100. Du skal have en 150-graders bøjning der siger spar2 i tryktab og så skal der rist i for at fjerbøllerne ikke kravler ind. Det giver tryktab uden lige. Din emhætte vil måske kunne skovle 100 m3/h i gennem det (Husk at datablad siger "volumenstrøm xy m3/h frit blæsende")

SKAL du bruge tudsten fordi stadsarkitekten siger NoGo til alt andet, så brug flere.
Ved moderne taghætter som fx. Exhausto THA få du en inddækning med der erstatter 1 tagsten. Desuden få du bærejern, og en manchet til dampspærren og og og - så spiller det.

 

 

Hvis dine tagsten ikke produceres længere kan du lede efter den hos en forhandler af brugte byggevarer.

Hvis du benytte en moderne taghætte, så tager du 1 sten ud, sætter taghætten og monterer den medfølgende inddækning. Har du kigget i en montagevejledning til en taghætte med inddækning?

Tak for svarer. Det ser ud som om at det er til at finde ud af 🙂
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis