Skab / Køkken / køkkenskabe

Hej :)

Jeg overvejer at gå i gang med at lave et indbygget skab i vores soveværelse, et vaskeskab til vores badeværelse, og ikke mindst alle køkkenskabe (typisk almindelige 60b x 60d x 80h cm skabe, men nok også et 80b x 60d x 80 h cm (til vask) og 4 højskabe (samlet loftshøjde er ca. 2,85 m)). Frontudtrykket vil umiddelbart være et klassisk "Shaker" køkken (også på bad og i soveværelset). På alle underskabene vil jeg mene, at det bliver to skuffer på ca. 40cm, men hvor den nederste skuffe nok er en skuffe vil den øverste formelig bestå af to skuffer inde i skabet.

Min tanke var egentlig blot at lave kasserne i krydsfiner, da de skal males inde og ude (i hvert fald lige kanterne). Derefter vil jeg lave en forramme i fyr af f.eks. https://www.jemogfix.dk/forrammmeliste-fyr-21-x-43-mm-x-3-meter/4122/9011501/ (igen det skal males) til foran, hvor skuffer etc. skal side uden på. Den selvsamme forrammeliste kunne nok også bruges til rammen omkring skuffer og låger. Pladen i i skuffefronter og låger vil nok være en 6mm krydsfiner, der ligeledes skal males.

Hvilken type krydsfiner vil I anbefale til dette projekt (send gerne link)? :-)

Skufferne vil jeg nok købe som fingertappede hos &SHUFL (https://andshufl.com/traeskuffer/), men hvis I kender til nogen andre høre jeg gerne :-) Kunne egentlig godt tænke mig "dovetail" samlinger, men almindelige fingertappede er vel også OK. Det attraktive ved &SHUFL er pris og kvalitet (i den rækkefølge), men betaler også gerne lidt ekstra for at bruge en dansk snedker.

Jeg har tænkt mig at samle "det hele" (skabe) med lim og KREG pocket holes skruer. Låger og fronter samles i 45 grader med lim og "kiks".

Jeg glæder mig til at høre jeres tanker :)

God dag.

/S. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udover at korpus/elementerne normalt er lavet af 16 mm spånplade. Har du så overvejet, at det nok er billigere at købe færdige elementer.  Med mindre det skal være i helt specielle mål. F.eks. er køkkenelementer tit 70 cm. høje plus sokkel.
Har du maskiner til bearbejdning af træ, og hvilke håndværksmæssige forudsætninger har du for at kunne bearbejde materialerne?
Du vil sikkert finde mit svar negativt, men min erfaring er at mange går igang med et et projekt efter at have set nogle ting på youtube og der med mene, at så er den hellige grav vel forvaret. Med det mener jeg, at der er en grund til at en hånværker uddannelse varer mindst 4 år. Men ellers vil jeg ønske dig held og lykke med projektet, og de erfaringer du vil få af det.

fase
Hvis du endelig VIL igang med et projekt med stort spild, så køb alle metaldelene hos Bluhm i Tyskland. De laver skuffer, hængsler, pumper osv. Men du skal være sindssygt præcis for at det ikke blir klamp.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Velkommen på lds.
og undskyld vi slår dig lidt ned med det samme, men det er velment og af selvhøstet erfaring.
Gælder det standard størrelse elementer vil jeg påstå at du kan købe færdige elementer til samme pris som du skal give for materialer. Køkkenfirmaer køber anderledes stort ind så de har naturligvis en spånplade og alt andet grej til en helt anden pris end det vi skal give for det. Når du ser den samlede pris på et køkken så er det ofte med bordplade, vask, vandhane og eventuelle hårde hvidevarer
Krydsfiner er ikke egnet hvis det skal males eller have pæne kanter f.eks.
Jeg har for nylig lavet en specialopgave med låger, skabe og udtræks vogn. Det skulle passe ind under en 1/4 svings trappe så der var skrå og buede kanter på låger og friside. Alene det at få de savede kanter helt pæne med kantbånd limet på er ikke så let. De mange huller der normalt er i skabe så skuffer og hylder kan flyttes mangler helt, ligesom man skal være ret omhyggelig med hængsel montering for at det kører godt. Og det var alene på grund af at det skulle tilpasses at jeg gjorde det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også