Gulvvarme konstruktion

Hej

Jeg skal til at lægge gulvspånplader med fræsende spor til gulvvarme. Derefter varmefordelingsplader 0,4-0,5 mm på cirka 80% af overfladen.

I Novopans vedlagte brochure er der beskrevet, at der herefter skal 500 gr. Gulvpap og herefter min 10mm spånplade ovenpå.

Jeg undrer mig lidt over spånpladen, da jeg flere steder har set, at man har monteret laminatgulv (med skumunderlag) direkte på varmefordelingspladerne. Så hvad er rigtigt?

Derudover leder jeg efter et lidt billigere alternativ til fræsestyr, som jo gerne koster 300-1000 kr, hvilket jeg også synes er lidt voldsomt. Kan man gøre det på en billigere måde?

Sidst men ikke mindst, så er aftalen med vvs'eren, at jeg lægger pladerne og han trækker slanger. Han har desværre ferie nu, og jeg vil gerne videre. Skal jeg trække tomrør under pladerne til slangerne?

Lidt mange spørgsmål, men jeg håber der er nogen, der har erfaring til at svare på bare nogle af dem😀

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gulvpappen er til at tage de ujævnheder varmefordelingspladerne reelt giver. Spånpladen er for at holde styr på slanger der evt. gerne vil op af sporet, men gulvbelægningen har samme funktion i praksis. Spånpladen kan nok undværes :)

Hvad skal evt. tomrør under pladerne bruges til?

 

Tomrøret tænker jeg skal bruges til at trække slanger "rundt om" pladerne. Det hele har samme startpunkt, og skal køres rundt på 100 m2. Så det er for at undgå for meget fræsearbejde.

Skal der i øvrigt holdes en bestemt afstand mellem spånplade og væg? Og er der grænser for overfladestørrelse?
Det er lidt svært at svare på spørgsmålet omkring tomrør, uden at kende placering af shunt i forhold til det areal der skal lægges varme ned i. Personligt ville jeg frabede mig at skulle smide varmeslangerne gennem tomrør, afhængig af længde selvfølgelig. Der skal i hvert fald ikke være sjove knæk på tomrøret, det skal ligge rigtigt, med korrekt bøjningsradius. De der gulvvarme slanger kræver lidt tålmodighed at danse rundt med - men din VVS'er er nok bedre til det end jeg er ;)

Skal det være uden samlinger, hvilket jeg antager, vil det jo blive noget med, at starte med at skubbe en længde slange gennem tomrøret, lægge slangen ned i sporene og afslutningsvist retur ned i tomrør igen.
Normalt ville man jo udnytte de eksisterende spor i pladerne til at føre slangerne frem til shunten. Er der noget i dit tilfælde der gør det ikke er muligt?

 

Hej Gravko

Det er hele 1. Salen, der skal have gulvvarme (i underkanten af 100 m2). Er rum er cirka 35 og det ligger fjernest fra shunten. Derudover er der rummet hvori shunten befinder sig(i skunken) og et værelse ved siden af. Det er primært rørføringen til det lille værelse, der var formålet med tomrøret, da forbindelsen til det store rum kommer igennem en gang, hvor der ikke nødvendigvis skal være styring på varmen men bare "transportvarme".

Da jeg skrev dette, gik det op for mig, at det faktisk ikke er videre nødvendigt med tomrør, ud over at der jo vil være en opvarmning af det rum, hvor shunten er, når de andre rum skal startes op?

Har du nogle ideer til fræsestyr?😀
Så er du vel på en 5-7 kredse eller hvordan ser det ud? Hvis det er nogenlunde gættet, så giver det jo så 10-14 “transport spor” og det fylder jo lidt, hvis de ledes ind gennem en døråbning (?). Jeg tror ikke du oplever noget særligt problem ved det, i det rum shunten sidder, ud fra den antagelse at der er nogenlunde samme varmebehov på hele førstesalen.

Fræsestyr jeg har intet bud på desværre.

 

Annonce
De skal nemlig i en lille fordelingsgang. Jeg regner med at de to værelser kan køre på hhv 1 og 2 kredse.(10 og 21 m2). Så der skal køres 4-5 kredse til det store rum på 35 m2?

Godt jeg har købt de dyre fræsejern 😅
 Nej de 35 m2 kan du køre på to kredse ved 16 mm. slanger - med lidt god vilje én kreds, hvis det er 20 mm. slanger og værelserne på en kreds hver uanset om det er 16 eller 20 mm. Så du kan gøre det på 3-4 kredse. Men 10+21+35 er et stykke fra de 100 m2 du skrev i første omgang ;)

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis