Gitterspær laves om til ekstra lofthøjde

Hej alle,
Jeg har en garagemed gitterspær, hvor jeg ønsker at løfte lofthøjden i midten, så jeg kan få båden ind. 
Kan man uden videre lave et form for hanebånd som vist i denne illustration eller er det noget man skal lade være med.
Der er betonsten på taget og garagen er 8 x 5 meter. spærret spænder over de 5 meter. 

Hvad tænker i om det?

MVH

Det er altid nemmere at få tilgivelse end tilladelse - undtagen når du har støbt. 
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
"Uden videre" bør man ikke indgriben i en spærkonstruktion. Dine spærhoveder få en større belastning og vi ved ikke om dine nuværende sværhoveder er dimensioneret "til kanten" eller med store reserver. Det kan en bygningskonstruktør regne på.

Hej Gørdetselvprojektet                                  
Man kan godt lavet om på ens spærkonstruktion
Men som Mjølner siger "Man bør ikke indgriben i en konstruktion, hvis ikke du ved hved du laver

når du ikke har mere spændvidde an 5 meter kan det slås op i en tabel.
Men den jeg har til at ligge er for gamle. du skal have fat i lidt nyer boger.
jeg ved ikke om de har lavet ændringer i tabellerne 

Men du kan ikke gøre som beskrevet i din tegning.
du er nok over i at du skal have en sakse spær. man kan godt lave det nede fra..
men ydervægne skal også kunne tåle det pras du vil påfør dem.

Der er flere ting idet and bare at sætte et par brædder.

Hilsen Mads Christensen

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Jeg kan altså ikke se at det skulle være et problem at gøre som tegnet. Det er et selvbærende spær hvor belastningen er hængt op i kippen, Ved at gøre som tegnet udligner han vægten af tagfladerne med det nye hanebånd. Og det lave loft er stadig ophængt i kippen. Hvordan kommer der mere pres på væggene? Taget vejer jo ikke mere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 19-10-2020 20:14:13

Jeg kan altså ikke se at det skulle være et problem at gøre som tegnet. Det er et selvbærende spær hvor belastningen er hængt op i kippen, Ved at gøre som tegnet udligner han vægten af tagfladerne med det nye hanebånd. Og det lave loft er stadig ophængt i kippen. Hvordan kommer der mere pres på væggene? Taget vejer jo ikke mere.

 jo jeg kunne godt give manden det er står i "træ 28 angåne spær. og med de forskrifter der står der i.
Men da jeg ved der er kommet en nu bog. og ikke har den ved jeg ikke om der er lavet noget om gåne styrke betegnelserne.

den nye heder vist "TRÆ 59" en tabel over spær
Men ellers har de den inde på tømmerhandlerne. og de plejer at være villig til at slå op for en.
Eller om der er en Ung tømrer eller konstuktør som har en ved hånden. her inde

Måske kan det gå med den skitse dom manden har vist.
og ja det er trosalt kun en garage.


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Natur skrev den 19-10-2020 21:13:18

Helt ærligt @Mcarpenter .. STOP LIGE DIG SELV.. du vil gerne give en masse råd, men formår IKKE at skrive, så man kan forstå det!!! (hvis du ved så meget, kan du nok også stave til det! - ellers kan du ej heller læse en manual/bog)
tænk først , og så skriv,, OG SÅ LÆS, HVAD DU HAR SKREVET!!
- og så ret det til og send det!  (hvis du ved så meget, kan du nok også stave til det!)

 jeg er bestemt Ordblind det ligger jeg ikke skjul på.
og man kan godt læse ude at kunne stave.

Men jeg ser ikke hvad dit problem er. Natur det kunne du have skrevet til mig i en privat besked.
Det kan godt være at nogle kan huske alt hvad der står i skolebøgerne. men jeg kan sku ikke.

Men det du har skrevet hjælper da bestemt ikke "Gørdetselvprojektet" som har startede denne tråd.

Jeg har skrevet at man bør ikke lave spærkonstruktion om uden at have set i tabellen

og ja man kan godt gøre det. også uden at du skal have en konstruktør til at lave berigninger
og nej det er ikke altid bare at sætte et et par brædder op.
gå ind på tømmerhandel de har bøgerne til at ligge og de hjælper gerne..

Men natur du er velkommen. at komme med en beskrivelse til "Gørdetselvprojektet" hvordan han skal gribe det an
i stedet for at skælde mig ud


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Tak for alle jeres svar. Mcarpenter jeg forstår hvad du skriver, og sætter pris på din hjælp. Det jeg sidder med er at man nok burde spørge en ingeniør. Mit oplæg til spær er vist ikke helt standard, så det kan nok ikke slåes op i en tabel. Selvom det er en garage skal tingene være i orden. Mvh

Det er altid nemmere at få tilgivelse end tilladelse - undtagen når du har støbt. 
kovas skrev den 19-10-2020 20:14:13

Jeg kan altså ikke se at det skulle være et problem at gøre som tegnet. Det er et selvbærende spær hvor belastningen er hængt op i kippen, Ved at gøre som tegnet udligner han vægten af tagfladerne med det nye hanebånd. Og det lave loft er stadig ophængt i kippen. Hvordan kommer der mere pres på væggene? Taget vejer jo ikke mere.

Den vandrette bjælke forhindrer at trykket fra taget ikke skubber væggene fra hinanden. 

Dette tryk og vrid skal så bæres af hanebåndet og de inderste tænger i det tilpassede spær. 

Det kan måske godt lade sig gøre men jeg turde ikke gøre det uden at få en statiker til at regne på det først.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Som Mcarpenter skriver.
Hvis trælasten ligger indemed spærtabeller, så prøv da at få kigget i dem inden ingeniørberegninger.
Det er dog en ret simpel beregning der skal til, så det må være til at betale.

Søren O
@kovas
Det er korrekt, at taget vejer det samme! Men retningen på krafterne ændre sig alt efter konstruktionen.
Hvis du flytter dit hanebånd op vil du få en udbøjning på spæret, som vil give en vandret kraft komposant - hvilket ikke er hensigtsmæssigt Taget vil altså “skubbe” ud på væggene.

Om spæret er af en dimension, som tillader at flytte hanebånet op er tvivlsom - idet at spæret i sin tid er konstrueret så billigt som muligt.

men få en ingeniør til at kigge på det! 

/K

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis