Ventilationsriste for tæt på terræn

Hej,
Vi skal snart overtage et hus, som trænger til flere reparationer. En af k3’erne i tilstandsrapporten er:
“ Ventilationsriste er placeret for tæt på terræn og ikke af tilstrækkeligt antal. Note: Der er risiko for opfugtning af gulvkonstruktionen og dermed følgeskader.“
Der er ikke krybekælder og terrændækket burde være af beton. Hvordan udbedrer man denne k3’er og hvem skal vi have fat i til sådan et arbejde ?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på der ikke er krybekælder eller har været der? Kan du få lov at pille risten af og kigge ind? Hvis der er støbt terrændæk, tjener ventilationen ikke noget formål.

 

Nej ikke sikker - blot ejendomsmægleren der sagde der var støbt, og i energirapporten står der at der nok er terrændæk i beton med strøgulve. Men det er beregnet ud fra året huset er bygget i, som er år 1928 og muligvis en lille tilbygning til hovedhuset er bygget i år 1937. Vi overtager huset om 2 uger, så der kan vi tjekke alt hvad vi vil, går bare og undrer mig meget over de riste nemlig.
aha okay det giver mening jeg så slet ikke har kunnet finde noget på nettet om ventilationsriste ved støbt terrændæk. Spændende, ja så må der enten have været en krybekælder eller der er en krybekælder så. Men kan der så godt være støbt allernederst og så krybekælder så det faktisk kan være en fordel hvis man vil isolere gulvet på et tidspunkt? Eller hvad kan de forskellige muligheder være for hvad der så er under gulvet lige nu ? Jeg har nemlig ikke kunnet finde noget om det i de gamle tegninger fra huset
Okay, så er det ikke støbt terrændæk i den forstand, men et klaplag nederst... Så terrændæk i den forstand :) Hvor højt er der fra terræn til overkant af sokkel og hvor er gulvkoten ift. sokkel? ... Hvis altså du ved det, når nu det ikke er overtaget endnu.

 

Hej Nyhus                                            
Lige som Gravko beskriver.

Du har nødvendigvis ikke adgang til en krybekælder i gamle huse. og de kan være ganske små
nogle gange kun 20 cm under gulvstrøer. ligger der måske muld eller et tyndt klaplag af beton.

Hvis huset gulv ikke ligger på strøer.
og der er lagt beton gulv i hele huset er det ikke sikket at de har fjernet de gamle ventilationen huler.

men fortæt på terrændækket bliver mange timer med en håndskovl hvis du lan fjerne 10 cm af helegrunden ;)
det er jo ikke sikert at ventilationen huler. kan komme linger op.

De skal jo side under bjælkelaget og Isolering.
Men det vil kun skabe problemer Tilfælde af stormflod hvor vand kan løber ind. hvis soklen kommer til at stå under vand.

Men få en mure ud og kikke hvis ik du selv kan.
Hilsen Mads Christensen

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Skal lige love for at ham der har lavet tilstandsrapport og ejendomsmægler har vasket hænder. De har fraskrevet al ansvar.
Huse fra dengang er ofte med lille "krybekælder" direkte oven på jord. I forbindelse med at etablere centralvarme har jeg da været nede i nogle stykker. Bjælkelaget har ofte været lagt op på murstenssøjler.

Søren O
Annonce
Dejligt at forstå lidt bedre hvad der så muligvis er under gulvet! :)
- jeg ved nok ikke det store om det, men soklen var nok omkring 15cm høj og jeg så hvert fald en af de små ventilationsriste sidde i bunden af soklen - ikke tildækket men på niveau med resten af terrænet. Men heldigvis ligger huset lidt på en bakke, så en del højere oppe end vejen den ligger ud til, så soklen vil faktisk næsten umuligt kunne stå under vand, så det lyder til at det måske ikke bliver et problem, men selvfølgelig noget der skal rettes på et tidspunkt. Vi prøver at få en murer til at kigge på det - var lidt i tvivl om hvilket fag dette hørte under.
Så hvis der muligvis er en lille krybekælder måske med klaplag nederst, hvordan ville man så isolere dette i dag ? Så skal man vel have gulvet op, eller hvad kunne der være af muligheder? :)
- ja ejendomsmægleren har vidst ikke villet sige meget måske, men det var også mest grunden og placering vi gik efter. Men vi er da også meget spændt på hvad væggen består af, fordi ejendomsmægleren sagde at det bare var gasbeton, så derfor havde sælger prøvet at sætte lidt udvendig isolering et par steder, men i BBR står der mursten, og i de gamle dokumenter står der at væggene på hovedhuset er 30cm hulmur med trådbindere og tilbygningerne til huset er lavet af grundmur? 🤔 Det bliver et spændende projekt 😅 håber da i det mindste at der så er klaplag nederst og ikke kun muld 😬

den gang jeg har isolert en veninden hus gulv
hus fra 1926. med kun 20 cm fra klaplag til undersiden af gulv strør. lavede vi et hul i gulvet.
og så gjorde jeg det nede fra. tog lidt tid og ikke særligt rart.

Men når pengene er små så var det vejen fram.
hun var menlig så uheldig at hendes hus ligger it et hul og Stormfold satte hus under vand. for nogle år siden.

Hvis det ender med at det er sådan du også gør det så tjek dine murstenssøjler. godt i gemmen efter skader så kan du lige så godt lave dem i samme omgang.

Men for håblig har du mere plas under gulvet. det kan være alt fra 10cm til ja 80 cm. det er meget forskælige. fra hus til hus det ved "Søren O" nok mere om

og til lykke med huskøbet.
Hilsen Mads


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Mange tak og tak for alle rådene! Det bliver spændende at se hvad der gemmer sig under gulvet ☺️
Hvis huset er pudset og fra 28, er det sikkert kalksten der er anvendt som facadesten.
bagmure var ofte bløde teglsten, hvis der var hulmur. Du er heldig, at der er en støbt sokkel under. Mange huse er muret ned i frostfri - altså uden betonfunda.
når du overtager, piller du en rist ud, skubber din IPhone på selfistang ind med filmoptagelse igang. Syn for sagen, så.

 

Hvis der ikke var støbt sokkel under hvordan ville man så kunne se det ? Så ville muren bare gå ud i et med jorden og så ville det sorte sokkelstykke ikke gå ud i forhold til resten af muren ikke? Min mor har nemlig et meget gammel hus som bare står på jord og sten så det er vigtigt der er støbt under murene på dette hus 😬
God idé med en selfiestang, sådan en må vi have fat i!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis