Fugt fra sokkel

Hej hvad kan jeg gøre for at undgå at der kommer fugt ind igen, vil gerne have den isoleret indvendig og støbt nyt gulv
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Du skal have fundet årsagen, og så løse den del.
Er det dårlige fuger udvendig, Manglende / tagrende, stoppet / utæt tagbrønd, er det terræn der hælder ned imod huset så der står vand udenfor. Eller er det slet og ret meget høj grundvand stand. Det sidste skal så drænes væk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
hej mange tak for hjælpen, der har ikke været tagrender på og fugerne er meget dårlige pågrund af egeføj som har vokset sig ind igennem.
Jeg er elektriker og laver meget nye huse, hvor jeg harset de bruger murerpap under murstene og har en sokkel, jeg tror ikke rigtigt der er afsat nogen sokkel under, højest et par mursten, hvad Kan man gøre ved det? Mvh Casper
Elektriker de`r da et så ring-  
Først skal du have tagrender på og vandet ledet væk. Det vil allerede hjælpe. Så kan man godt få murepap ind under men det kan kun ske med 1 meter ad gangen, samtidig med at man støber sokkel under.
Murerpap skal så også gå skråt opad i din isolering ca. 20 - 25 cm således at eventuel fugt på bagsiden af muren ledes udad. Ved den metode vil det kun være små ( ca. 100 cm ) stykker murpap du kan få ind ad gangen. så det skal overlappe og limes sammen så vandet ikke kommer ind. Til det formål kan man bruge Borups tagtæt.
Hvis du påtænker at understøbe med sokkel så vender du tilbage med spørgsmål for nærmere forklaring på hvordan man gør for det kan ende gruelig galt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for hjælpen, ja planen var at jeg skulle understøbe, da der ikke er nogen og jeg håbede på at få gulvet lidt lavere👍
Så får du en anvisning. Du skal  grave en pæn grøft ned under muren på højst 1 m længde hvert sted. Dybden skal være 90 cm under udvendig terræn. Du kan godt lave yderligere en understøbning mindst 3 m derfra igen med højst 1 m. længde Hvis din grøft står pænt udvendig, kan du støbe direkte i hullet, men have en plade ( ca. 0,5 m høj og 1 m bred ) parat indvendig til at danne en pæn side indvendig Det er ikke muligt at grave så det står skarpt både ude og inde. Denne plade kan være en støbeplade som du har et par håndtag/ huller  i. Når du har fyldt beton i grøften til din grøft ikke er pæn indvendig så sætter du pladen ned og lægger jord bagved til støtte. Lidt beton ned i grøften og jorden trædes godt fast bagved pladen, dernæst mere beton. Nu kan pladen trækkes med op og den stampede jord vil holde beton på plads. Der støttes igen med mere jord og beton ind. Det er rigtig godt at vibrere betonen men i mangel af sådan udstyr kan man stampe det med en lægte som man stamper jord.
Vil du have beton stykkerne til at hænge godt sammen stikker du 2 - 3 armeringsjern 8 mm ind i jorden til den ene side og trækker den over så den stikker ind i jorden til begge sider. De ender møder du så når du graver ud til næste etape.
Når der er fyldt op skraber du beton overfladen ud så der er 15 - 20 mm fri op imod mursten. Det er for at kunne fuge og plads til mur pap.
Du skal nok selv blande beton da det er ret små mængder ad gangen. Få en vognmand til at levere nogle m3 støbemiks og brug blandings forhold ca. 6 dele miks og 1 del cement. ( afmålt med spand ) Der skal bruges lidt mere end 1 m3 miks pr. 4 m hvis du kan holde 25 cm bred sokkel.
Mindst 2 dage efter kan du fuge op imod mursten med en element beton, nulsvindsbeton eller hvad det nu kaldes, Mur pap skæres forinden op i 110 cm længde og jorden skrabes væk så mur pap kan gå 5 cm ud til hver side (sammenlimning). Det skal være så bred at det kan lægges skråt op i hulrummet bag muren så vandet ledes ud.
Det kan være en fordel senere at udkradse i hver anden eller hver tredje studsfuge så vandet kan finde ud, samt du får lidt ventilation op i hulrummet. Der findes insekt net netop til at stikke ind i studsfugen så du ikke får dyr ind der.
Når der er gået en uge kan du gå videre med at udgrave 1 meter under hver side af dine støbte søjler.
God fornøjelse, og det er en fordel at du samtidig kan spare penge på motionscenter, der er arbejde nok i det projekt.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg takker mange gange for hjælpen, jeg vil kigge på det i weekenden👍👍
Jeg glemte i blandings forhold at du skal bruge meget lidt vand. Beton må gerne kunne stå op i trillebør uden at flyde ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis