radiator på væg jeg ønsker nedlagt i lejlighed

Hej alle,

Jeg har kig på en lejlighed som jeg syntes er interessant. Det kræver dog at jeg kan vælte væggen mellem køkkenet og stuen. Jeg er ret sikker på at væggen ikke er bærrene, da der løber en bjælke over, som jeg tænker bær konstruktionen. Jeg er dog mere betænkelig ved en radiator, som sidder på væggen jeg ønsker at nedlægge/flytte. Min umiddelbare vurdering er at dette ikke er muligt, da de andre beboere i bebyggelsen også er koblet på det rør, hvilket betyder at jeg vil skulle have et rør løbene ned igennem min stue hvis jeg vælger at vælte væggen.
Er der nogle med mere faglig kompetence end mig, der kan fortælle hvorvidt det vil være muligt at løse problemet? Jeg har vedlagt et billede nedenfor hvor røret og radiatoren kan ses.

Pft.

Mvh
Rasmus :)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
uldal
uldal
6513 6500
Hvor genialt er det lige at skjule til- og afgang med en dør? Nyt billede

Holmene2680
Holmene2680 Trådstarter
4
uldal skrev den 17-10-2020 22:21:49

Hvor genialt er det lige at skjule til- og afgang med en dør? Nyt billede

Beklager mange gange. Nu er det sådan at jeg ikke selv har været i lejligheden, men blot har adgang til salgsannoncen, hvor dette desværre er det bedste billede. Hvis ting som er skjult her har stor betydning må jeg selvfølgelig undersøge det nærmere. 

uldal
uldal
6513 6500
Under alle omstændigheder skal radiatoren ombyttes med et stykke rør, da du ellers afbryder forbindelsen til de andre lejligheder. Hvis det skal skjules, skal det hugges ind i væggen

Annonce
lyhne1
lyhne1
638 4700
Jeg tror Spørger, er i tvivl om radiatoren kan fjernes.
Mit bud er, at detkan den godt. Røret kan du dog ikke slippe af med.
Jeg kender ikke dine planer, men hvis du tænker at åbne væggen bag radiatoren, vil du så blænde døren? Så kan radiatoren måske blot flyttes derhen? (Jeg tænkte først man kunne dreje den 90 gr. Men så vil bagsiden jo vende udad🙂)
Holmene2680
Holmene2680 Trådstarter
4
Tak for svaret til jer begge. I bekræfter min egen hypotese om at røret gør igennem lejlighedskomplekset og derfor ikke blot kan fjernes, da det forsyner de andre lejligheder også. Min plan var både at fjerne væggen bag radiatoren, samt at åbne op ved døren hentil hvor køkkenet starter, hvilket jeg kan forstå vil resultere i at jeg vil have et rør løbende ned gennem rummet :)
uldal
uldal
6513 6500
Du skal lige sikre dig, at det ER en bjælke, man ser konturen af. Det kan lige så godt være en kanal til rør og kabler.

Annonce
Mjølner
Mjølner
638 2000
Det ligner et 1-strengs anlæg med indvendige radiatorer. Så er der omløber og du kan sætte propper i afgangene til radiatorer. Husk at radiatorer ikke er til pynt. De har et formål. Du vil mangle varmen i køkkenet.
beboer: "Vi fryser - bestyrelsen er for dårligt og må gøre noget"
mig - "Hvor er jeres radiatorer?"
beboer: "Dem har vi pillet ned, de er grimme!"
/facepalm

Om væggen indgår i det statiske system kan man ikke sige herfra. Husk den behøver ikke at være "bærende" - den kan også "bare" optage vindlaster. 
Holmene2680
Holmene2680 Trådstarter
4
Tak for svar til jer begge. Jeg undersøger sagen nærmere, så jeg er sikker inden jeg kaster mig ud i noget. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Lignende indlæg

1. Lugt fra gammel, FJERNET olietank?
    Fyr og opvarmning (29 svar)
  2. Fjerne radiator
    Fyr og opvarmning (2 svar)
  3. Min væg er ikke-bærende, men er den mon stabiliserende?
    Lav-Hus (8 svar)
  4. Er denne væg bærende!??
    Lav-Hus (15 svar)
  5. Vand & Afløbsslange gennem gips-væg
    Lav-Hus (8 svar)
  6. Er væggen bærende? Skal gerne væltes
    Lav-Hus (7 svar)
  7. Vælte væg - bærende?
    Lav-Hus (9 svar)
  8. Bærende væg?
    Lav-Hus (6 svar)
  9. Hvilket stål til stabiliserende væg
    Lav-Hus (14 svar)
  10. Tagnedløbsbrønd
    Lav-Hus (1 svar)

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her