Hvordan og hvor tilkobles gulvvarme?

Hej

Jeg satser på at renovere vores badeværelse til sommer, så jeg er så småt begyndt at sætte mig ind i hvordan det gøres.
En af tingene der ser relativt nemt ud er montering af ny gulvvarme, hvor man ser monteringen af plastikrørerne, der så støbes i beton, men hvor ender rørene henne? Kan de tilsluttes den eksisterende radiator eller skal de helt ud til fyret? I så fald skal man så rive gulvet op hele vejen ud til fyret?
Jeg har fjernvarme. Lige pt. Har vi gulvvarme der kommer fra radiatoren i rummet.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan vælge at tage radiatoren helt væk og erstatte den med gulvvarme. Gulvvarmen forsyner du så med en returtermostat, så du kan styre gulvvarmen med returtemperaturen. Du kan selvfølgelig også beholde radiatoren og koble gulvvarmen til parallelt, stadig med en returtermostat. Du skriver, at du har fjernvarme. Hvis det er direkte fjernvarme, altså uden varmeveksler, må du ikke lave det selv.

fase
Så uanset hvad, kan den nye gulvvarme tilkobles rørerne fra den nuværende radiator i badeværelset? Så jeg skal støbe gulvet og lade starten og slutningen af pex slangen være henne ved radiatoren og derfra kan en vvs'er tilkoble systemet?
Hvilke overvejelser skal man gøre sig inde man beslutter sig om man vil skifte hele gulvvarmen eller blot skifte fliserne og lade den oprindelige gulvvarme blive.
 Jeg har to badeværelser som begge er fra 77, hvor huset blev bygget, som jeg gerne vil renovere. Begge har den oprindelige gulvvarme fra en radiator. Ville i bryde hele gulvet op og starte forfra eller blot skifte fliser?
Starte forfra med opbrydning, hvis det er så gammelt er der højst sandsynligt tæt på ingen isolering.
Hvis de to badeværelser er tæt på hinanden ville jeg sætte en minishunt op for rent faktisk at få styring på varmen, modsat en returtermostat der kører altid.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

De er desværre i hver ende af huset.
Retur termostat er faktisk en nogenlunde styring. Når der er lidt varme udefra til rummet kommer returvandet jo lidt lunere frem, og termostat lukker. Det eneste krav er at slanger lægges på en måde så der altid går en retur lige ved siden af et fremløb for at gulvet er nogenlunde jævnt opvarmet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
At lade en returtetmostat styre en gulvvarme i dag er ikke gangbar mere. Med mindre gulvvarmen kun er sekundær opvarmning i rummet, eller under 4m2 mener jeg det er.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis