Brandsikring af fyrrum

Jeg skal brandmæssigt have opgraderet mit fyrrum. Dvs det skal adskilles fra mit garage-rum. Det er placeret i hjørnet af garagen, med to ydervægge og to vægge mod garage, med en branddør EI2 30-C (BD-30). Loftet er i forvejen beklædt med to lag 13 mm gips.

Opfylder muret skillevæg med mangehuls ½-sten EI 60 A2-s1,d0 (BD-60), eller skal de være massive?
Opfylder to lag 13 mm gips REI 60 A2-s1, d0 (til BS-60)?


Jeg kan alt - når det lykkes.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
loftet skal være fuget tæt langs kanten , også mellem de 2 lag gips, og så 100 mm isolering over gipsen
så opfylder det kravene
#bredker
Tak. Der er isoleret med mineraluld over loftet (skal lige have tjekket tykkelsen, men mener det er 100 mm), og de to lag gips er (sfl) monteret med forskudte samlinger.

Skal det være en speciel ubrændbar fugemasse der skal bruges?

@½-stens skillevæg, fandt denne bekrivelse hos Bolius (min væghøjde er 215 cm), så det bare at komme i gang:

  • En indvendig væg af mursten (halvstensvæg) eller en 10 cm tyk letbetonvæg opfylder brandklasse REI 60 A2-s1,d0, BS-60, hvis væggen ikke er højere end 2,6 meter.


Jeg kan alt - når det lykkes.
du bruger bare en alm fuge

Er der ikke noget med at et BD-60 loft skal skrues op på stålregler? Det har jeg i hvert fald gjort.
perhans skrev den 19-10-2020 10:54:31

Er der ikke noget med at et BD-60 loft skal skrues op på stålregler? Det har jeg i hvert fald gjort.

 det er ikke et krav

Annonce
#Perhans, stål som bærende konstruktioner i fm. brand er ikke trivielt. Stål mister sin styrke allerede  ved 3-400 grader. 

Jeg kan alt - når det lykkes.
rce0852 skrev den 17-10-2020 20:25:49

Jeg skal brandmæssigt have opgraderet mit fyrrum. Dvs det skal adskilles fra mit garage-rum. Det er placeret i hjørnet af garagen, med to ydervægge og to vægge mod garage, med en branddør EI2 30-C (BD-30). Loftet er i forvejen beklædt med to lag 13 mm gips.

Opfylder muret skillevæg med mangehuls ½-sten EI 60 A2-s1,d0 (BD-60), eller skal de være massive?
Mursten er (BS) så den overholder.

Opfylder to lag 13 mm gips REI 60 A2-s1, d0 (til BS-60)?

Kun hvis den udføres med stålreglar og 2 lag type A gipsplader på hver side. Hvis skelettet udføres i træ er det kun en (BD) 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
rce0852 skrev den 19-10-2020 12:53:34

#Perhans, stål som bærende konstruktioner i fm. brand er ikke trivielt. Stål mister sin styrke allerede  ved 3-400 grader.

 For at opnå en BS konstruktion i lette konstruktioner skal der anvendes stål, trækonstruktion er en BD. Konstruktionerne skal lukkes inde med rette beklædning selvfølgelig.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Bygningskonstruktør skrev den 19-10-2020 16:22:27

 For at opnå en BS konstruktion i lette konstruktioner skal der anvendes stål, trækonstruktion er en BD. Konstruktionerne skal lukkes inde med rette beklædning selvfølgelig.

Et loft i et fyrrum placeret i en eksisterende bygning (50 m² garage), regnes det som etageadskillelse (og dermed REI 60 A2-s1, d0) når der ikke er eller kan være (lav taghældning og højde) loftrum over?

Hvad kan alternativ beklædning fx være (K2 60 A2-s1, d0)?

Jeg kan alt - når det lykkes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis