Danfoss Icon opfører sig underligt

Har store problemer med at få mit gulvvarme system til at fungere efter hensigten. Det er et Danfoss Icon med 11 kredse fordelt på 6 run. Det tænder for varmen selvom setpunktet er nået.

Skærmbilledet viser at der er tændt for varmen i 3 rum selvom den aktuelle temperatur er langt over setpunkt. Setpunkt er 19 ved "ikke tilstede" og 20.5 ved "hjemme" (natsænkning). Styringen er sat til "ON/OFF", ikke" "PWM som muligvis kunne forklare dette.

For mig ser det ud som om at den kører efter 20.5 setpunkt, som ikke skulle være aktivt på det her tidspunkt (kl. 07:16).

Har også prøvet at køre med PWM styring, synes det virker dårligt. Formålet med den styring er jo at undgå for store udsving (som on/off styring kan give). Men synes ikke jeg opnår dette resultat. Faktisk er der med PWM styring problemer med overhovedet at nå setpunkt (det problem har jeg ikke med on/off, så det er ikke fordi der er et grundlæggende problem med at få varme ud i rummene).

Fremløbstemperatur bliver styret at ECL med ude-føler. Kurven er sat til 0.6 (let gulvvarme) og temperatur setpunkt er sat til 22 grader.

Nogen der har oplevet noget lignende? Nogle forslag?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu står den vel til nc oppe i højre hjørne.
Pwm regulering består i at den selv hjælper med indregulering af flowet gennem slangerne.
Kører  du manuelt på din app styring ?

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Epoxymanden skrev den 17-10-2020 14:40:38

Nu står den vel til nc oppe i højre hjørne.
Pwm regulering består i at den selv hjælper med indregulering af flowet gennem slangerne.
Kører  du manuelt på din app styring ?

 ja til nc (normal closed)

nej, min app er sat til "døgnrytme", 08:00 - 22:00 = 20.5 C (hjemme), og resten af tiden = 19 C "ikke tilstede". Alle rumtermostater stod til 19 C, det tjekkede jeg naturligvis.

Problemet er ikke at få varme ud i rummene, men at styringen tænder for varmen når den ikke skal. Ved on/off styring skal den først tænde for varmen når temperaturen er under setpunkt (eller =), og det viser billedet jo at den ikke gør.

Det er ej heller en visuel fejl i app'en, telestaterne var åbne på det tidspunkt.

Måske er det bedst at se bort fra det jeg skriver om PWM, det er ikke relevant i forhold til problemet med at den åbner for varmen før tid, min styring er jo sat til on/off lige nu.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Slet app og start den op igen på ny.
.det bedste er at kører manuelt på app'en, altså uden sænkning.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Tak for input!

Er startet helt forfra:
1) Factory reset af Master controlleren
2) Reset alle rumtermostater
3) Åbnet helt for alle kredse i manifolden
4) Konfigureret hele systemet forfra med PWM+ styring
5) App'en er sat til "Manuel" (ved ikke hvor meget man sparer ved natsænkning, tror ikke det gør den store forskel)
6) Om en uge vil jeg se på flow-tallene i Masteren, og se om nogle kredse i manifolden skal justeres.

Foreløbig ser det godt ud :)

Jeg bøvler selv lidt med en ICON rumtermostat der skal styre en Danfoss Living(link?) connect radiator termostat. (Det skulle være helt fint iflg Danfoss)

På det system (Danfoss Living Connect) er det meningen at systemet skal være intelligent og i løbet af den første uge beregne sig frem til hvor tidligt varmen skal slås til for at temperaturen er den man har indstillet i "hjemme" perioden når hjemme perioden starter. Dvs den starter formentlig med at varme inden - jeg ved ikke om det samme er/kunne være gældende for dit Danfoss gulvvarme system?
(Det giver naturligvis ikke mening hvis der er 7 timer til "hjemme"perioden starter på det tidspunkt du lavede skærmprintet af app'en...)

På mit system er de røde pile i Danfoss Link app'en (som er helt ens med dit skærmbillede) ikke ensbetydende med at radiator termostaten rent faktisk er åben... - hvilket jeg synes er noget rod..... Der er noget logik indbygget der beslutter for mig at der skal være et antal ,grader (var det 0,4?)  i forskel fra indstillet temp til aktuel temperatur før den går i gang. Alle disse herligheder står naturligvis ikke beskrevet i manualen..... Og når man er lidt firkantet som jeg er det lidt op ad bakke når man skal fejlsøge og al logik er gemt i boksen.... ;) Ved ikke om ovenstående kan bruges men here goes.
John72 skrev den 18-10-2020 08:36:58

Tak for input!

Er startet helt forfra:
1) Factory reset af Master controlleren
2) Reset alle rumtermostater
3) Åbnet helt for alle kredse i manifolden
4) Konfigureret hele systemet forfra med PWM+ styring
5) App'en er sat til "Manuel" (ved ikke hvor meget man sparer ved natsænkning, tror ikke det gør den store forskel)
6) Om en uge vil jeg se på flow-tallene i Masteren, og se om nogle kredse i manifolden skal justeres.

Foreløbig ser det godt ud :)

Hej, Må jeg lige høre dig hvordan du ser flow-tallene i masteren ?
mvh. Jeppe

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også