Sætte ny lofts lampe op

Hej,

Skal sætte en ny lampe op i loftet, har et par spg jeg håber nogen kan hjælpe mig med.

I det udtag jeg gerne vil montere lampen er der 3 ledninger, sort, hvid og rød
Sorry, ikke det bedste billed.

Under alt malingen synes jeg at kunne se at den sorte går til en blå ledning, synes også at kunne se at der står 0 hvor den sorte går i.

I den nye lampe er der brun, blå og en gul/grøn ledning, hvor der står L = brun, N = blå og gul/grøn har et jord tegn.

Nogen der kan guide mig den rigtige vej med de nedenstående sprøgsmål?

Hvilken farver går til hvad her? Tjekkede et andet udtag der var sort sat i 0 og hvid i P ingen rød ledning gik ned til denne her

Kan jeg montere noget andet end det gamle dæksel på det første billed? Helst noget der se lidt pænere ud da min nye lampe ikke dækker det hul helt, hvis jeg vælger at montere den hen over hullet.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Blå fra din lampe skal i klemmen 0. Den brune skal i klemmen M1, det er klemmen, hvor den røde er monteret. Den gulgrønne er der ingen klemme til i din installation, så den afslutter du med en muffe.
Med hensyn til lampeudtaget kan du skifte det ud med et med låg. De sorte ledninger monteres i klemmen L, de sorte i klemmen N og den røde i klemmen M1. I det nye lampeudtag er det muligt at aflaste ledningen, så det ikke er nødvendigt med noget til at dække hullet.
Du har ikke vist et billede af lampens ophæng, så det er ikke muligt at fortælle, hvordan du dækker hullet.

fase
S. Fabrin skrev den 17-10-2020 08:02:29

Blå fra din lampe skal i klemmen 0. Den brune skal i klemmen M1, det er klemmen, hvor den røde er monteret. Den gulgrønne er der ingen klemme til i din installation, så den afslutter du med en muffe.
Med hensyn til lampeudtaget kan du skifte det ud med et med låg. De sorte ledninger monteres i klemmen L, de sorte i klemmen N og den røde i klemmen M1. I det nye lampeudtag er det muligt at aflaste ledningen, så det ikke er nødvendigt med noget til at dække hullet.
Du har ikke vist et billede af lampens ophæng, så det er ikke muligt at fortælle, hvordan du dækker hullet.


Tak for hurtigt svar. Har et par bonus spørgsmål, til at forstå hvorfor. Har nemlig en del stikkontakter jeg skal have skiftet her.

Troede den røde var en slags jord. Men tænker nu det er en ekstra ledning for at kunne tænde og slukke nede på væggen, og ende den serie oppe i lampe udtaget?

Vil det sige at den sorte ledning i dette gamle system er blevet til blå 0 pga farvekoder skifte? Hvid er så blevet til brun L, eller den der hedder P på disse gamle stikkontakter?



Med hensyn til lampe udtaget. Sort i N, sort i L og rød i M1. Bliver i tvivl her, og tænker skrive fejl eller?

Havde håbet jeg kunne skifte det dæksel/fordeler ud med noget der ville være plan med loftet. den virker sikkert, men ved ikke hvor længe det har hængt sådan med en halv lampe i. Hvis man man kunne skifte det til noget der var plan med loftet, ville jeg nemlig kunne montere den nye lampe henover hullet.

 
Der skulle selvfølgelig have stået hvide i klemmen L ( er i dag ændret til brun), sorte i klemmen N (er i dag ændret til blå) og rød ( kunne førhen være jord) i klemmen M1. Rød er den ledning, som kommer fra afbryderen og sørger fr at lampen kan tændes og slukkes. Jeg har set lampesteder, hvor der ikke var monteret udløsroset, men ledningerne var samlet med samlemuffer. De sorte dog i en dobbelt samlemuffe, så det ene hul blev brugt til de sorte og det andet til lednigen fra lampen. Ligesådan med den røde.
P på stikkontakten er fasetilslutning, og 0 er, ja nul.

fase
Super, jeg takker mange gange.
Købte en fordeler med et pænt cover der næsten er flush med loftet. Fik det samlet og intet sprang og alle de andre kontakter virker fint. Har ikke fået monteret lampen endnu, men tænker det hele virker fint.
Er det lovligt nok, selv at skifte sådan noget?

De gamle ledninger fyldte en del inde i de små connections, strammede det godt til og prøvede at se om jeg kunne hive dem ud. De sad fint fast, men kan se lidt af kobberet det sker der vel ikke noget ved?
Annonce
Det er hel fint med det lampeudtag. Det stikker kun et par mm ud. Når du spørger, om det er lovligt selv at skifte lampeudtaget, Så er svaret, nej det er ikke lovlig, fordi det er indgreb i den faste installation. Men nu er det jo gjort   .

fase
Lyder godt, jeg vil så med god samvittighed hænge min lampe op i morgen😉
.
Takker igen for de tålmodige svar. Så fik jeg også lært noget nyt, og fik bedre fortrolighed med at rode med de stikkontakter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også