Hvordan tilslutter jeg en lampe med indbygget lysdæmper ?

hej

Jeg har netop købt en loftlampe med indbygget lysdæmper. Jeg kan kun tænde og slukke for lampen, men kan ikke få lov til at dæmpe lyset. Ledningen til lampen har 5 faser i forskellige farver. Det undrer mig at der er så mange. Skal man kombinere farverne på en bestemt måde for at få lysdæmperen til at virke eller hvad kan jeg gøre? Jeg har LK IHC system i hjemmet. Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig videre her. bh anna
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Har aldrig set det system, så en type på lampen eller et billede af tilslutnings vejledning ville nok hjælpe på at få gode svar. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hurtigt svar, desværre er vejledningen meget sparsom, så jeg har kontaktet producenten i Schweiz, som har anbefalet mig at bruge et Dali dimmer bluetooth, hvilket er ærgerligt, at denne lampes belysning så skal reguleres via telefon, og andre lamper i huset via de normale stikkontakter.  Men der er nok ikke andre muligheder. 
Hvis du har lys i lampen nu, kan du så ikke bare bruge en almindelig lysdæmper, eller hvad tænder og slukker du lampen med nu?

fase
Lampen har indbyggede LED pærer, som jeg ikke kan få til at fungere med det LK IHC lysdæmper system, jeg har i huset. Jeg har tilsluttet to faser ind i stikdåsen (ledningen til lampen har fem i forskellige farver), og kan derfor kun tænde og slukke for lyset på den tilhørende stikkontakt, men ikke dæmpe det. Det jeg tænke var, om man skal kombinere faserne på en bestemt måde for at lysdæmperen fungerer eller det slet ikke er muligt og jeg derfor bliver nødt købe denne DALI bluetooth, som skal installeres i stikdåsen. 
Jeg vil tro at din lampe er udstyret med en Dali spole.
Dali fungere på den måde at lampen tilsluttes fast spænding alså en fase og en nul.
Så er der 2 ledninger som kaldes Dali bus, disse skal monteres sammen med en Dali styre enhed, det kan feks være en sensor eller et tryk som også tilsluttes Dali bus ledningerne, så kommunikerer alle Dali enhederne via Dali bussen.
Nogle Dali spoler kan faktisk både styres via Dali eller push dim og hvis dette er tilfældet burde det kunne lade sig gøre dæmpe lyset via Ihc anlægget, det kan være at den nuværende lysdæmper skal udskiftes eller fra kobles.
Så et billede at spole og ihc anlægget vil hjælpe.
Dog tror jeg at det kræver at du får besøg af en fagmand.
Og det hedder ikke “5faser” bare fordi der er 5 ledninger i lampen 😉

Annonce
Tak for det meget udførlige svar Imaster, det vil jeg se nærmere på og tak for hjælpen med fagsproget 👊 jeg er forholdvis nybegynder i det her :) 
Jeg har nu taget et billede af installationsvejledningen, tjekket relæet og prøvet at få mere info på nettet. Måske kan det hjælpe mig mere på vej med jeres hjælp.Lampen der har (LED lysstofrør) understøtter ifølge installationsvejledningen (se billede) touch dim og Dali.Jeg har i dag en IHC kontakt (men ingen IHC kontrolenhed), der via en LK lysdæmper 106 D 1240-DM18 er forbundet med det lampeudtaget (fase og nul), som igen er forbundne med lampens fase og nul.Dette virker i forhold til tænd/sluk som jeg nævnte tidligere, men ikke til lysdæmpning. Tegningen indikerer at man med Touchdim, kan tilslutte Dali ledningerne til henholdsvis nul og fase.
Betyder det, at jeg blot kan forbinde Dali ledningerne til henholdsvis nul og fase ved lampeudtaget og undgå at skulle trække nye ledninger? bedste hilsener Anna 

Du skriver at du har Ihc kontakt men ingen Ihc kontrol enhed...og så en lysdæmper....dette forstår jeg ikke helt...billeder vil hjælp

men din lampe skal forbindes direkte til fase og nul alså skal den ha fast spænding, så skal din lysdæmper fjernes og erstattes af en alm afbryder med fjeder i.
Ledningen fra afbryderen skal tilsluttes den ene Dali ledning og der skal nul på den anden.
Når du så trykker på afbryderen så kommer der spænding på dine Dali ledninger og lyset tænder, hvis du så holder din afbryder inde så vil lyset dæmpe.
Men det er ikke sikkert at du har fast spænding i dit lampe udtag. Du bliver nød til at tage nogle billeder og du skal være klar over at du bliver nød til at adskille dine installationer og højst sandsynligt købe en ny afbryder, så er du klar over det.

Da du skal ændre i den faste installation så må du faktisk ikke selv udføre det, så er det sagt.😉
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis