Må jeg selv trække el fra samledåse?

Kort fortalt når vi brugte EL-kedel, opvaskemaskine og mikroovnen på samme tid, slog et af vores relæer ofte fra. Vi kædede egentlig ikke tingene samme før opvaskemaskinen til sidst stod af, grundet andre årsager og vi fandt ud af den slet ikke var tilsluttet til det relæ vi havde som var mærket opvaskemaskine.

Nu hvor maskinen er skiftet, vil jeg "fixe" tilslutningen af EL for maskien ved at den bliver tilsluttet det rigtige relæ.

Under vasken har vi en muffe, som med min tankekraft ligner et kraftudtag.
Det begrunder jeg med at der er 3 faser, 1 nul og jord (billede nedenunder)

Må jeg selv tilslutte opvaskemaskinen til denne?

Og yderligere, hvis der er tale om kraftstik så undrer det mig den går til et 230V relæ (Opvaskemaskine 10A), burde relæet ikke matche (jeg tænker 400V)?
Og det er det rigtige relæ, da jeg har tjekket med multimeter.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Den du har under køkken vasken er en tilslutnings dåse type JAUS. Der hører naturligvis et låg til som bør monteres.
Når din sikringsgruppe ( so du kalder relæ ) er 1 polet + Nul så kan der kun være strøm på 1 af de 3 faseledninger i tilslutnings dåsen.
Må du selv montere ! ! Nej det må du egentlig ikke, men man skal ikke altid spørge så direkte.
Kablet fra opvasker skal ind under aflastnings bøjlen nederst til højre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene og selvfølgelig har jeg låg til dåsen :-)

Nedenstående er billede af hele EL-tavlen

Hvis man ikke kan se det, så starter vi øverst til venstre:

VarmePumpe - LYS - LYS - LYS - Opvaskemaskine
Solvarme - Vaskemaskine - Komfur
Bi måler varmepumpe - Garage

Og så til jeres bekræftelse af mine bange anelser.

Den tidligere nævnte dåse er kontrolleret at den går til gruppen "Opvaskemaskine 10A".
Der er ingen strøm i L1, L2 og L3 når gruppen er afbrudt, men fint 230V i hver når gruppen er tilsluttet.

Men jeg bliver endnu mere bekymret for det I skriver, da vi idag har en række stikkontakter i køkkenet, som af en eller anden årsag er tilsluttet vores Solvarme gruppe på 10A. Denne gruppe er en 400V sikring, er dette også et problem?

Opvaskemaskinegruppen har åbentbart alle tre faseledninger tilsluttet fasen i gruppeafbryderen, som burde have været en trefaset gruppe. Det kan afgøres ved at tage afdækningen over gruppeafbryderne af.
Med hensyn til stikkontakterne i køkkenet, som er tilsluttede solvarmegruppen, behøver du ikke have bekymringer over det. Gruppen er en trefaset gruppe. I en trefaset gruppe (3 faser og nul) er der 230V mellem fase og nul, så det er OK.

fase
Det er sikkert ikke noget problem at opvaskegruppen er enfaset. Alle opvaskemaskiner kører på 1 fase. altså 230 V Det kan man også tage ud fra en 3 faset gruppe som det åbenbart er tilfældet med dine stikkontakter i køkkenet.
Detr kan være en ok nødløsning fra elektriker da der ikke er plads til en 3 polet gruppe på denne plads. Så hans konklusion kunne være som det med 230 v opvaskere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Fik lige luret mig til indersiden af gruppetavlen. Han (tidligere ejer, eller hvem som har lavet det) har trukket alle 3 faser fra dåsen ned i samme ene fase på afbryderen. Så blev det mysterie afklaret.

Fandt så også ud af at min ene LYS afbryder slet ikke bliver brugt til noget, så huset bringer flere og flere overraskelser med sig.

Tak for jeres hjælp på området, nu kan opvaskemaskinen få sin egen strøm, og man kan bekymre sig mindre om en EL kedel og mikroovn kan køre på samme tid.
Det at der er en ledig lysgruppe er jo en positiv overraskelse. . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis