Jord op ad murværk - bedste løsning ?

Hej jeg har en garage hvor der ligger ca 50 cm jord op ad muren som består af hård brændte sten. På indermuren som består af ikke hård brændte sten kan jeg se at disse opløses af indtrængende fugt.

der er blot en side på garagen som har jord op ad muren, de andre sider er fri ned til sokkel. Sokkel er lige høj hele verden rundt.

bedst ville naturligvisvære at fjerne jorden, men hvile muligheder har jeg hvis jorden skal blive?

overvejelser:

1)grave jord fri, sætte en drænplade, 80mm drænrør i bunden med perlesten og filtdug omkring og lade sten og filtdug gå hele vejen op ril ca 5 cm før toppen og lade resten fylde med granitskærver.

2)samme som 1 men hvor Perlesten og dug blot dækker de første 20 cm og resten er stabilgrus og slutter med flise med afløbs rende mod murværk.

3) fjerner jord og bygger en støttemur op 30 cm fra murværk og lægger en rist på mellem støttemur og murværk for at fortsat have en plan flade mod mur.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne hugge noget af stenene, så du kunne pudse muren i en højde på min. 10 cm over jordhøjde.

fase
Ja, det er min erfaring.

fase
Grav fri og puds 3-5cm sokkel puds på. Så kan du bare ligge et dræn lidt under indvendigt gulv og så fylde op med perlesten husk fiberdug du kan sagtens afslutte med skærver. 

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiahgt skrev den 16-10-2020 21:16:48

Grav fri og puds 3-5cm sokkel puds på. Så kan du bare ligge et dræn lidt under indvendigt gulv og så fylde op med perlesten husk fiberdug du kan sagtens afslutte med skærver.

Og vil du være lidt mere sikker på, at der ikke trænger fugt ind, så giver du lige soklen under jordhøjde en gang sokkelasfalt.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis