For få ampere i huset

Hej alle, er der nogen her, der har været ude for eller hørt om sager, hvor netselskabet har krævet fornyet tilsutningsafgift, selvom der tidligere har været betalt for flere ampere på ejendommen? Konkret har jeg købt et nedlagt landbrug med maskinhal og en masse stalde. I alt 2000m2 under tag. der er et væld af 400v og 500v udtag til svejser, lift osv i maskinhus, og en større egen eltavle i den store stald. Der er ligeledes kraftudtag til vandvarmer, vaskemaskine og komfur i stuehus osv. alligevel er der på et eller andet tidspunkt skaleret ned til en 4x6mm2 stikledning og 25 ampere i alt. Jeg kan ikke i min vildelste fantasi forestille mig, at der kun har været 25 ampere, da det blev drevet som landbrug. Jeg tror, entrepenøren ved en fejl har skaleret ned ifm nedgravningen af luftledningerne i starten af nullerne. Men Cerius/SEAS påstår, at der altid har været 25 ampere, for det står der i deres database, og det er mit ansvar at bevise, at landmanden for 50, 60 eller 70 år siden har betalt for flere ampere. Så hvis jeg lige finder kvitteringen fra dengang, så er det fint, eller skal jeg betale 1375kr per ekstra ampere! Er der nogen, der har hørt noget lignende? Nogen gode ideer til, hvor jeg skal søge eller hvordan jeg beviser, at der har været mere strøm ind på ejendommen?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Det kan godt passe at der "kun" er indlagt 25 amp. Der har sikkert kun været nogle få personer på arbejde samtidig, og lift, svejseværk osv. er ret sikkert kun blevet brugt lejlighedsvis.

Søren O
Stikledningen skalerer man ikke ned ved omlægning fra luftledning til kabelnet. Du kan undersøge, hvor stor din stiklening er. Hvis entreprenøren skulle skalere stikledningen ned, skulle han grave stikket op og lægge en ny. Det lyder usandsynligt. Så de 25A og 4X6 mm2 passer udmærket sammen. Har du et billede af gruppetavlen? I starten af nullerne ville man også have lagt mindst 4X10mm2 stikledning ned.
Du bliver nok nødt til at betale ved kasse 1, hvis du vil have rådighed over flere Ampere.

fase
Tak for svar! Fabrin, jeg forstår ikke hvad du mener med at grave stikket op. Luftledningerne har vel gået direkte ind på min gavl i sin tid. Jeg har også en 4x16mm2 ledning liggende på loftet, som går fra gavl til elmåler, men er klippet af begge steder. I stedet er der fra det "nye" triax-skab trukket en lille 4x6'er hen til huset, op ad husmuren og ind over loftet hen til måleren. Det ser grangiveligt ud, som om der er skaleret ned. Jeg har I stuehus 3x 16a grupper med hver tre faser og en 10a gruppe, i maskinhus en 16a gruppe med tre faser, til et kraftudtag, den sidder ved siden af et rigtigt gammelt 500v udtag. I stald har jeg 6 stk 10a grupper, halvdelen med tre faser. ledning til sidstnævnte stald,som også er en 4x16mm2 er pillet ud af eltavlen - jeg gætter på det er fordi tidligere ejer har sprunget for mange sikringer, når lyset blev tændt i stalden. Lyder det sandsynligt, at der "altid kun har været 25a?"
Du har i dit indlæg ikke nævnt noget om, hvordan stikket kom in til bygningen, men jeg burde selvfølgelig have gættet på at det kom ind som luftledning et sted på huset. Der er nemlig to muligheder: 1. Stikket er ført som kabel fra en mast ind til bygningen. 2. Stikket er ført som luftledning ind på bygningen. I begge tilfælde begynder stikket ved afgreningen på masten og fortsætter i tilfælde 2 som et stykke kabel fra en indføring til målerafsætningen. Indføringen er blot overgang mellem luftledning og kabel til målerafsætningen og har ingen indflydelse på, hvor mange Ampere der er betalt for i tilslutningsafgift. At der er trukket et 4X6 mm2 kabel (formentlig af en installatør) er ud fra, at der i forsyningens optegnelser er anført, at der betalt for 25A. Du er formentlig sikker på, at stikket er 4X6 og ikke 4X10 mm2. For 20 år siden var der i fællesregulativet krav om min.4X10mm2 som stikledningskabel. Uanset, hvad du har af mening om stikkets størrelse og afsikring, bliver du nok nødt til at acceptere forsyningens optegnelser om tilslutningens størrelse på 25A, med mindre du kan bevise, at det er anderledes.
Helt usandsynlig med en stikledningssikring på 25A er det ikke. Begrundelsen for det er, at luftledningssikringer er meget træge, hvilket betyder, at de kan overbelastes i et længere tidsrum end almindelige sikringer, og dermed kan belastes ud over de 25A i et stykke tid.
Din beskrivelse af, at der er et 500V udtag er ikke rigtigt. Du har måske set, at der står 500V på udtaget, men det er stadig et almindeligt trefaset udtag.

fase
Har du mulighed for at kontakte den tidligere ejer, såfremt han lever?
Har den tidligere ejer haft en fast EL-Installatør, som du måske kan kontakte?
Er der så meget tilbage af den gamle installation, fra tidligere luftledninger og ind til hvor f.eks. den gamle måler har siddet. I så fald kan du måske få en EL-Installatør til at vurderer sagen vedr. Amp størrelse.

Det er meget normalt at man nøjes med 25A ved overgang til jordkabel.
Ved overgang til jordkabel fik jeg også nedgraderet til 25A sikringer, til trods for at der sad 33A i gammelt vejskabet. I 1968 havde betalt for 63A, det var også registreret hos SEAS-NVE.
Det endte op med at SEAS-NVE måtte opgraderer "vejsikringerne" i det nye vejskab, fra 25A til 33A kvit og frit.
Annonce
GSH, det er almindeligt at sikringerne i kabelskabet er mindst ligeså store, som der er betalt tilslutningsafgift for. Hvis du har betalt for 63A, for du også en 63A forsikring i kabelskabet. Du skriver, at SEAS-NVE opgraderede fra 25A til 35A, når du har betalt for 63A lyder ikke rigtigt, medmindre stikledningen er under 16mm2.

fase
I vores område har de fleste huse betalt for 25 A sikringer Men elforsyningen satte i mage år  35 A sikringer i  for at slippe for bøvl med sprungne sikringer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 15-10-2020 20:31:47

I vores område har de fleste huse betalt for 25 A sikringer Men elforsyningen satte i mage år 35 A sikringer i for at slippe for bøvl med sprungne sikringer.

 Det var vist meget almindeligt og de 35 A passer sammen med 10mm, som stikket blev krævet øget til i fællesregulativet..



fase
Jeg skrev det også mest fordi man ikke kan bruge aktuel sikrings størrelse som bevis for hvor meget der er betalt for.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
igen mange tak for svarene. GSH, du bekræfter, hvad jeg har hørt andre steder, at nogle blev nedskaleret ufrivilligt, og selskabet måtte senere gratis opgradere igen. Mit problem er at bevise, at der i sin tid er betalt for mere. Så vidt jeg forstår dig, så kunne seas I dit tilfælde selv se, at der var betalt for 63a, er det rigtigt? Jeg har talt med en anden, som måtte finde kvittering frem fra 1960erne før de gav sig. Spørgsmålet er i virkeligheden om man kan stole på, hvad Cerius/Seas har stående i deres database.
Fabrin, tak for svar. Jeg bliver hele tiden klogere. Det er interessant med de 4x10 du nævner. Jeg har 4x6 og det er også hvad cerius har registreret. Det er mystisk, hvis kablet skulle være nedlagt i 0erne. Alternativ forklaring kunne være, at jeg har misforstået, og huset rent faktisk har haft jordledning de fem meter fra masten altid. I givet fald er der nedskaleret på et andet tidspunkt, da jeg jo altså har en ældre stikledning liggende henover loftet i 4x16. Denne er i øvrigt i grå plast og ikke så gammel endda. Dette er også mystisk, for den ligner noget,man kunne have lagt ind i 00erne også. De gamle stikledninger var vist sorte stofomvundne. Jeg hører, hvad flere af jer siger med at krybe til korset og betale ved kasse 1, men vi taler altså om 50.000, som jeg ikke har,  hvis jeg skal have 63a, hvilket jeg er overbevist om, der har været før. Dette er alene fornyet tilslutningsbidrag. Jeg har selvfølgelig intet imod at betale elinstallatør for at lave ny stikledning og skifte sikringerne. Tre 63a sikringer koster ca 50 Kr. så jeg tillader mig lige for en stund at betvivle integriteten af cerius database. Ejendommen har på et tidspunkt skiftet status fra landbrug til villa, efter det meste jord blev solgt fra. Måske har det været medvirkende årsag...Men man får definitivt ikke penge tilbage ved at afgive ampere, så det kan ikke være noget tidligere ejer har bestilt uanset statusændring...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis