For få ampere i huset

Hej alle, er der nogen her, der har været ude for eller hørt om sager, hvor netselskabet har krævet fornyet tilsutningsafgift, selvom der tidligere har været betalt for flere ampere på ejendommen? Konkret har jeg købt et nedlagt landbrug med maskinhal og en masse stalde. I alt 2000m2 under tag. der er et væld af 400v og 500v udtag til svejser, lift osv i maskinhus, og en større egen eltavle i den store stald. Der er ligeledes kraftudtag til vandvarmer, vaskemaskine og komfur i stuehus osv. alligevel er der på et eller andet tidspunkt skaleret ned til en 4x6mm2 stikledning og 25 ampere i alt. Jeg kan ikke i min vildelste fantasi forestille mig, at der kun har været 25 ampere, da det blev drevet som landbrug. Jeg tror, entrepenøren ved en fejl har skaleret ned ifm nedgravningen af luftledningerne i starten af nullerne. Men Cerius/SEAS påstår, at der altid har været 25 ampere, for det står der i deres database, og det er mit ansvar at bevise, at landmanden for 50, 60 eller 70 år siden har betalt for flere ampere. Så hvis jeg lige finder kvitteringen fra dengang, så er det fint, eller skal jeg betale 1375kr per ekstra ampere! Er der nogen, der har hørt noget lignende? Nogen gode ideer til, hvor jeg skal søge eller hvordan jeg beviser, at der har været mere strøm ind på ejendommen?
Hej alle, er der nogen her, der har været ude for... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg byggede i 1968 var det oprindelig mening med Elvarme, El-radiator. Heldigvis fik jeg lavet det om, under byggeriet, til oliefyr, og derfor blev der kun lagt 6mm2 kabel ind til måleren, men har så alligevel betalt for 63A, i 1968, uden senere at kunne huske det.
Her i området fik vi lagt luftledningerne ned i vejen omkring 2008. Ved overgang til jordvarme i 2016, undersøgte daværende El-installatør hvad jeg havde at "strøm". Det viste sig at der kun var 25A, i vejskabet. I det gamle vejskab, viste jeg helt bestemt at der var" 35 A", tidliger skrev jeg 33A.
Derfor kontaktede jeg SEAS-NVE og fik på skrift at jeg havde ret til 63A, det skrift er så kommer "bag lås og slå".
De 63A, fra 1968, havde jeg glemt alt om.
SEAS-NVE sørgede så for at jeg fik skiftet sikringerne i vejskabet fra 25A til 35A.

Den nok måske eneste mulighed du har er hvis du kan få en El-installatør til skriftlig at forklarer Cerius/SEAS at du må have haft væsentlig større "mastesikringer" sikringer end de 25A.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis