Køb af el-vandvarmer i forbindelse med overgang til solenergi

Hej med jer,

Vi påtænker at gå all in på solenergi, hvilket også vil sige afskaffelse af vores gasfyr.
Vores hus er fra 80´erne, er på 97 m2 og har stue, først og anden sal - gasfyret er på anden sal, hvor jeg mener at det vil være billigst at sætte elvarmeren op i stedet.
Vi er 3 (forældre og nyfødt) i husstanden, og elvarmeren skal kunne give varme til radiatorer, samt bad og vandhaner = det hele.
Jeg er bekendt med at varmepumper vinder frem, men det ville også kræve en del gravearbejde, flere penge og måske endda støj som ikke alle naboer ville synes om.
Jeg har kigget lidt på gennemstrømningsvandvarmere, men så vidt jeg kan se er de sjædent lavet til at forsyne et helt hus med varme til både radiatorer, bad og vandhaner.
Hvad tror I er det smarteste, og hvor mange solpaneler (monokrystallinske går jeg ud fra) tror I der skal til for at drive en elvandvarmer, og hvilke modeller kan I anbefale?
Har I helt andre ideer er jeg selvfølgelig åben!

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inden du begiver dig ud i kun at bruge solceller  til opvarmning, skal du lige overveje, hvor stor en energimængde dine solceller skal kunne afgive. Du skal også overveje, hvad du vil gøre, når solcellerne ikke kan afgive den nødvendige energi. Prøv til en begyndelse at se på dit gasfyr kan levere i kW. 

fase
Tak S Fabrin,

Den type solcellesystem jeg taler om er et hvor overskydende strøm energi opbevares i et batteri og/eller sendes tilbage til elfirmaet, som så leverer strøm når man ikke genererer nok.
Det vil med andre ord sige at jeg er interesseret i at vide hvad andre mener der typisk forbruges årligt af en familie i vores størrelse i Kwh, og ud fra det kan det så beregnes hvor mange solcellepaneler der skal til i nævnte konfiguration. Jeg forestillede mig blot at der måske var nogen med en egen oplevelse tæt på de forhold vi bor under, som kunne give et groft slag på tasken.
Jeg ved hvor mange m3 gas vi bruger om året, men dette tal giver ikke meget mening i denne sammenhæng, der det også dækker over gas anvendt til kogeplader i køkkenet, og det ville være ret svært at finde ud af hvor meget de rent faktisk bruger, og så trække det fra det samlede antal m3.
"Fatamorgana" længe leve. Eller sagt på en anden måde, ren og skær ønsketænkning, som ikke har gang på jord, forudsat at man er selvforsynet og ikke bruger det offentlige EL-net som bufferlager.

Solceller eller Solpaneler yder mest når man har mindst forbrug for kapaciteten.

Det vil i så fald kræve meget stort areal af solceller, samt enormt batterikapacitet.
Ud fra at Batterikapaciteten fylder ca 8 Liter/KWh og et årsforbrug på 10.000KWh giver det alene et rumfang på ca. 80 m3, plus diverse. (Kilde for "8 Liter/KWh": Hybrid solcellebatterier på 2,4 og 6,5 KWh)
Dog er der ikke taget højde for kapacitet og forbrug over året.
Oven i det følger prisen på batterier, måske 2 cifferet millionbeløb.

Har tidligere læst en artikel hvor man har beregnet hvor stort vandlager man skulle have for at få varmekapacitet til et års husforbrug. Resultater lå omkring 100 m3 vand, samt isolering i meter tykkelse.

At bruge El til/for direkte for opvarmning er en meget dårlig "forretning", i forhold til El via varmepumpe.
Via varmepumpe får man ca. 3,5-4,5 gange så meget varme ud af El.

Prøv f.eks. at se priser på følgende:
https://klimaenergi.dk/

Mængden af gas til madlavning er forsvindende lille i forhold til hvad der går til opvarmning, så du kan tage dit årlige gasforbrug direkte og gange med energiindholdet i gas, samt en effektivitetsfaktor for fyret -70%? - så ved du ca hvor mange kWh du skal bruge pr år.

Mængden af batterier kommer an på dit forbrugsmønster og hvor længe du kan acceptere ikke at være selvforsynende.

Om 1kWh fylder 8L skal jeg ikke kunne sige, men det vil i så fald betyde at jeg kører rundt med 512L batterier i min Kona 64kWh.

Luft til ? varmepumper kræver ikke gravning.

Husk at du kan få huset registreret som elopvarmet - derved sparer du en del af afgiften.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Hvis det er opvarmning du vil bruge din solenergi på, så er solfangere langt mere effektive. Det kræver "bare" en stor og velisoleret buffertank.

Søren O
Annonce
Ok, det er så muligt at madlavning fylder mere i gasregnskabet end man måtte tro, da min kone tit laver retter hvor gassen står og pumper i en time, hvorimod bad og vask af hænder vel ligger på 20 mins om dagen. Dertil kommer selvf. opvarmning ca 5 måneder om året, hvor jeg vil tro at vi typisk varmer op 5 timer om dagen, hvor det vel er en 12 minutter pr. time at gassen arbejder, da den slår til og fra i forhold til termostatens tilbagemelding.
Men om jeg så er på den meget optimistiske side, og regner med at det kun er ca 250 m3 - det halve af det årlige gasforbrug, som vi har - der bruges til opvarmning, ja så vil regnestykket se sådan her ud:

250m3 gas i kwh = 2783, og med en energieffektivtitet der så er 70 % lavere er vi oppe i en anelse flere antal kwh end hvad 10-14 solceller til resten af strømmen skal bruges til!

Men har jeg ret i at gennemstrømningsvandvarmere ikke findes i så stor skala at de kan dække alle vores behov? Ellers lyder de umiddelbart til at være en smart og meget billigere løsning.
Måske jeg skulle genoverveje varmepumpe, så hvis der er nogle anbefalinger om en robust og støjsvag model derude er jeg selvf. interesseret i at høre om det.
Solfanger kunne måske også være værd at kigge på, men en af grundene til jeg ville skifte var også for at frigøre plads hvor gasvarmeren står og hygger sig, og så ville det måske være hip som hap med sådan en buffertank.
Opdatering:

EDIT: Nu sidder jeg lige og ser at jeg kan forvente at en varmepumpe forbruger 3000 kwh om året, så er det da pænt mange år der vil gå før den tjener sig selv hjem: En 5-7 solpaneler til at give den strøm og så selve kalorius der koster en ca. 25000 kr.. Eller er den tænkning helt ude i hampen?

https://www.greenmatch.dk/blog/2014/11/varmepumpens-effektive-stroemforbrug
ostekurt skrev den 15-10-2020 23:51:02

Opdatering:

EDIT: Nu sidder jeg lige og ser at jeg kan forvente at en varmepumpe forbruger 3000 kwh om året, så er det da pænt mange år der vil gå før den tjener sig selv hjem: En 5-7 solpaneler til at give den strøm og så selve kalorius der koster en ca. 25000 kr.. Eller er den tænkning helt ude i hampen?

https://www.greenmatch.dk/blog/2014/11/varmepumpens-effektive-stroemforbrug

 Givet COP på 5, vil tilsvarende direkte elvarme forbruge 15.000kWh på år, så under 2 år.

3.000 Wp solceller forventes at producere ca 3.000 kWh / år

Jeg tror du skal læse op på varmepumper, solceller, energiforbrug og kW vs kWh vs Wp.
Det er ikke helt så enkelt enda.

Du kunne også tage fat i en installatør og prøve at forklare ham hvad du vil, men find en der ved noget om begge dele, så det kommer til at hænge sammen.


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

speddy skrev den 16-10-2020 07:37:52

 Givet COP på 5, vil tilsvarende direkte elvarme forbruge 15.000kWh på år, så under 2 år.

3.000 Wp solceller forventes at producere ca 3.000 kWh / år

Jeg tror du skal læse op på varmepumper, solceller, energiforbrug og kW vs kWh vs Wp.
Det er ikke helt så enkelt enda.

Du kunne også tage fat i en installatør og prøve at forklare ham hvad du vil, men find en der ved noget om begge dele, så det kommer til at hænge sammen.

Tak for dit indspark. Har jeg ret i at det du forsøger at sige er at jeg skal bruge ca. 10 solpaneler (a ca. 300 wp = 3000 wp) til at drive varmepumpen? I så fald er varmepumpeløsningen jo endnu mindre rentabel.
Lyder umiddelbart som om at gassen får lov at blive..

Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis