Spørgsmål til punktfundament

Hej folks

Jeg står og skal lave et punktfundament på 7x4m. Jeg har læst mig til at jeg skal bruge noget spærtræ, noget i stil med 4,5x195mm. Jeg skal så gerne have nogle gode længder, der findes i 720cm, så kan nå hele langsiden. Det er så ikke trykimprægneret. Jeg tænker det som udgangspunkt er bedst med trykimprægneret, men jeg kan ikke finde i 720cm, kun omkring.600cm (mener jeg det var). Bunden vil være15-20cm over jorden. Mit spørgsmål er, hvad gør jeg? Bruger jeg en hel længde i Ikke-behandlet træ, eller kan jeg bruge 2, også samle dem på en af punktfundamenterne?

God dag til jer alle :)

Mvh Tue


Hastværk er lastværk
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens samle oven på et af punktfundamenterne, det er der ingen problemer i.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har selv brugt trykimprægneret til lignende konstruktioner, men almindelig "hvidt" træ kan da også bruges, bare det sidder tørt, og med et underlag af tagpap, på punktfundamenterne, men brug det til det trykimprægnerede også.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens, et sidste spørgsmål. De stolpesten jeg har kigget på, har 60cm i jorden. Jeg er liiidt luren ved det her med 90cm ift. frostfri dybde. Er det bedre så at støbe rør i 90cm istedet, eller mon de sten holder? Jeg tænker da der er andre der har brugt dem med succes? Hvad gjorde du? Mit eneste problem medde støbte rør, er at kanten af røret vil gå udover siden på selve rammen, og så får jeg nok svært ved at "lukke" det af men  en eternitplade? Nogle råd?

Hastværk er lastværk
Jeg ville ikle gide bøvle med at få sat stenene præcist. Støb skidtet, lange stolpe sko. Når du skal have pladen på, må du lige i gang med den store vinkelsliber og skære lidt af støbningen, til du kommer ind til remmen.

 

Annonce
Gravko skrev den 15-10-2020 14:07:06

Jeg ville ikle gide bøvle med at få sat stenene præcist. Støb skidtet, lange stolpe sko. Når du skal have pladen på, må du lige i gang med den store vinkelsliber og skære lidt af støbningen, til du kommer ind til remmen.

Det er også sådan det bliver mest præcist.

Byg rammen incl tværgående bjælker, opklodsning, nivellering, lav huller under ramme og bjælker, skru stolpesko på og fyld hullerne med beton.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej Gravko og BOFH!

Tak for svar :) Ja det lyder da lidt lettere, end sten. Det kan godt være det er den fremgangsmåde jeg vælger. Jeg skal lige være HELT sikker....Rem, det er "bunden" / træ konstruktionen, vi snakker om, ik?

En sidste ting, som måske kræver sit eget opslag, selve fundamentet skal støde helt op til eksisterende tilbygning, med fundament (tilbygningen er omkring 4-5år gammel, med en "højt fundament". Vil i mene jeg skal fastgøre en den ene side i selve fundamentet på tilbygningen?

Tusinde tak for hjælpen indtil videre!  

Hastværk er lastværk
Yes, remmen det er bunden af din trækonstruktion i det her tilfælde. Du skal ikke fastgøre dine punkter til det eksisterende fundament :)

 

gravko: :) Tjek, tak. Så det er bare "helt op til" med bunden?
Tuusinde tak for hjælpen so far....

Hastværk er lastværk
Det er også væsentligt billigere end at bruge færdiglavede sokkel profiler.
Op imod et eksisterende fundament ville jeg fastgøre remmen mod dette, såfremt det er en fuld udstøbt sokkel (lange karmskruer).
Og jeg ville bygge det hele i trykket træ, hvis der er tvivl om styrken (ift der ikke er mange der tilbyder reelt spærtræ som trykimprægneret) ville jeg gå med livrem og seler ift dimensionering og afstand mellem punkter. Hellere bore tre huller ekstra og bruge en ekstra bjælke end at det sætter sig 3 år senere.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis