Spørgsmål til punktfundament

Hej folks

Jeg står og skal lave et punktfundament på 7x4m. Jeg har læst mig til at jeg skal bruge noget spærtræ, noget i stil med 4,5x195mm. Jeg skal så gerne have nogle gode længder, der findes i 720cm, så kan nå hele langsiden. Det er så ikke trykimprægneret. Jeg tænker det som udgangspunkt er bedst med trykimprægneret, men jeg kan ikke finde i 720cm, kun omkring.600cm (mener jeg det var). Bunden vil være15-20cm over jorden. Mit spørgsmål er, hvad gør jeg? Bruger jeg en hel længde i Ikke-behandlet træ, eller kan jeg bruge 2, også samle dem på en af punktfundamenterne?

God dag til jer alle :)

Mvh Tue


Hastværk er lastværk
Hej folks Jeg står og skal lave et punktfundament... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror nu ikke jeg ville gøre så meget ud af at  fastgøre selve remmen til fundamentet. Jeg kan i hvert fald ikke få øje på funktionen af det. Derimod skal de første lodrette spær i skelettet fastgøres til den eksisterende ydervæg.
Hvad for en for ydervæg du har på den eksisterende bygning?

 

Hej BOFH

Ja, det er der så lidt delte meninger om, det med fastgørelse til sokkel. Det er en sokkel lave til en tilbygning på 40kvm, dog af et entreprenør firma, så det tænker jeg er fuldt udstøbt. Gravet rende, lagt nogle klodser, fydt med beton og efterfølgende pudset. Jeg prøver lige at læse op på det mht. fastgørelse.

Jeg kan godt få det hele i trykimpr. så det er det jeg gør, og helt enig i ekstra huller.

Hastværk er lastværk
aargh, et sidste spørgsmål (for nu) ogtak for tålmodigheden! Lyder nedenstående fornuftigt?

Jeg har tænkt mig at bruge spærtræ på 45mm x 120mm. Disse: https://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/trae/spaertrae-trykimp/45x120mm-hovlet-spaertrae-tryk-1480045120300
- Jeg er lidt i tvivl om de er ok?

Jeg bore huller med jordbord i 1m dybde, smider lidt grus i bunden, fylder det med beton og smider et 110mm kloakrør i. Jeg tænker at fylde beton i omkring 50cm, og lader det tørre på alle punkterne til rammen, herefter sætter jeg stolpesko og støber dem fast? Jeg tænker at bruge L profil stolpebærere på 30 eller 40cm.

Lyder det helt skørt?

Mht. stolpebærere, er der nogen forskel på om det er eller U profil?

Tak på forhånd for jeres uvurderlige råd og vejledning! Det er virkelige VIRKELIG værdsat!


Hastværk er lastværk
Lidt forkert, lav huller, skru sko på bjælker, fyld hul med beton og stamp det godt rundt om pinden til bjælkeskoen, dvs en arbejdsgang mht beton.

Ift typen af sko skal jeg ikke kloge for meget men jo længere pinden kan nå ned i betonen jo bedre mindst 10-15cm. Umiddelbart lyder 120mm bjælke som lidt småt i dimension men afhænger selvfølgelig af afstand mellem understøtningerne.

Du skal ikke bruge kloakrør andet end i toppen til at lave en pæn afslutning hvis det skal være synligt, ellers har det ingen funktion. Kloakrør eller ej skal der i toppen laves lidt fald væk fra pinden, hullerne skal være min. 90cm dybe.

Nedenfor billede da jeg lavede træterrasse, samme koncept som det du skal til men til en tilbygning hvor det skal være mere stabilt og bære en hel del mere ville jeg lave dobbelt mængde punkter, bjælkerne er 150mm høje og hænger i den ene ende på en rem der er fastgjort til husets sokkel med lange karmskruer.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

arrgh det ser godt ud! Ja, du har ret, det er mig det er lidt knoldet, det bliver 45 x 195mm mht. spærtræ.

Jeg kan se du har brugt L profil ift. sko, det er også dem jeg regner med at bruge. Hvor lange er dine? Og støbte du efterfølgende op til niveau, i hullerne?

Tusinde tak for inputs  

Hastværk er lastværk
Profilerne er 4,5/40cm, vurderede at vinkeljernet er rigeligt stærkt til formålet så valgte at spare lidt ift dem med U-profil.

Terrænet falder lidt væk fra huset så inde ved huset clearer bjælkerne jorden med ca 5cm og ca 10-15cm fjernest fra huset. Der er støbt op om hver pind så det er lidt over niveau af den omkringliggende jord og det skråner væk fra pinden, men det sidste er nok unødvendigt i dit tilfælde.

Hullerne i toppen er i øvrigt alt for store men det var fordi processen blev kompliceret af at jeg lavede det under sommeren med tørke og afbrændingsforbud + vi har relativt sandet jord på matriklen så det ville gerne skride sammen.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis