Gips på trærem

Hej

Jeg er ved at sætte et hus fra 1970erne i stand og jeg vil gerne dække træremmen til indvendig.
Den pudset væg og remmen er plan så jeg over vejet at lime en gips plade på væggen og remmen. Men jeg er usikker på om det er en god løsning i forhold til dække remmen til, skal jeg lime en damp spærre på?

På forhånd tak
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jakob

altid best at kunne give et råd hvis man har set væggen,
Bort set fra det.

Du kan uden problemer gå igang med at lime Gips op på en væg og på din rejse rem
jeg limer normalt kun gips på en væg for at ratte den op og hvis det gamle pus er halvdårligt..

Når du limer en gips plade på en væg så kan du sådan set bruge hvilken som helst byggefuge som du lyster.
jeg forslår noget billiget. og noget der er for gamle hvis du kan få det som real få gratis.

lim med ca 10 cm mellem rum på dine limfuere. så det for så gode kontakt til indervægen.
hvis pus laget er meget dårligt. og væggen er skæv ville jeg bor og slå sømplus i for at give en beder forankring til væggen..

du kan også nøjes med bare at lag pus eller spartel på remmen..

Men hold dig langt væk fra dampspær.

Hvis man ikke kan ligger en dampspærre 100% rigtigt så er den til støre skade and gavn,

Når man har et hus med tung ydervæg så skal en dampspærre Limes på indersiden af remmen ned mod murværket, og rundt i tagkonstruktionen. Dit murværk skal stadigvæk kunne ånden.

Hilsen Mads Christensen


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Hej Mads

Tak for input.

Ja et billedet siger mere end 1000 ord.

Under remmen er der en metal profil som man har pudset op imod den stikker ca 1 mm ud, jeg have tænkt at fjerne den med en multi cutter også lime gips plader på hele vejen op.

Det kan jeg forstå på dig er helt i orden og jeg er helt med på at dampspærre kan være problematisk.

Jakob

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Gips foran remmen ændrer ikke på isoleringsforhold, så ingen grund til at rode med dampspærre.
Hvis metalprofilen kun stikker 1 mm. ud, tror jeg ikke du behøver gøre noget ved den, hvis du limer plader op - den forskel klarer limen :) Når limen er tør, kan du lige skrue gipsen i remmen.

Alternativt, hvis du ikke er bange for fliseklæb, kan du prime remmen og klæbe pladerne op med fliseklæb.

Bonusspørgsmål... Skal der laves noget el på de vægge der?

 

Jakob5 skrev den 14-10-2020 11:21:59

Hej Mads

Tak for input.

Ja et billedet siger mere end 1000 ord.

Under remmen er der en metal profil som man har pudset op imod den stikker ca 1 mm ud, jeg have tænkt at fjerne den med en multi cutter også lime gips plader på hele vejen op.

Det kan jeg forstå på dig er helt i orden og jeg er helt med på at dampspærre kan være problematisk.

Jakob

 Vægen ser jo fin ud. jeg ville nok tage en slap skive til vinkelsliberen og raspe metalprofilen ned, når det kun er 1mm og så fuldspartle remmen med en Grov spartel.. i stedet for at bruge penge på gips. Men som du skal spartle efter.

så slipper du også for det bøvl med stikkontakter. i gemmen gipsen
men nu når du har vægen helt i bud så tænk over om der er mening i at ind fræse flere kontakter.

alt er relativ men så længe du ikke dægger remmen ind i dampspære så kan jeg ikke se at du skulle løbe inde i problemer
Hilsen Mads Christensen


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Hej

Gravko og Mads

Jeg har fået flere stik kontakter sat op i stue bare ikke på den væg, men tak for rådet.

Ja på foto ser væggen fin ud men når man banker på væggen kan man høre pudset er løst flere stedet derfor tænkte jeg at sætte gips op sætte dem fast med skruer, da jeg kan se mange små revner i pudset.
Jeg har også sat nye vinduer og pudset er faldet af mange steder med gips jeg kan lave en god afslutning mellem vindue og væg.

Jakob5
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også