PKAJ kabel til lamper på ydervæg?

Hej,

Må man bruge PKAJ ledning til udendørslamper? Det er ikke fordi jeg vil lave det selv men havde tænkt at trække kablet ud da det er noget bøvl og så lægge kabelrullen på loftet til elektriker så han ikke skal ud og kravle i isoleringen. Men skal selvfølgelig ikke ha trukket forkert kabel ud. Men det er nok noget nemmere at trække ud gennem ydervæg hvis det er lidt fleksibelt som PKAJ.

Tillægsspørgsmål, har bestilt sådan et cable scout sæt til trækning af kabler, men tænker om kabel til udendørs lamper om det skal gå gennem elektrikerrør (altså fra ydervæg gennem hulmur til loft) eller om det (PKAJ kablet) må blive trukket igennem fra loft til ydervæg uden føringsrør?

på forhånd tak,
Søren
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ah tror faktisk jeg har fundet svaret selv, det må man vist ikke. Man skal vel bruge noget NHXMH-J er det ikke korrekt

vil gerne stadig vide om det skal føres fra loft til ydervæg i føringsrør eller om det må føres uden

Du skal under alle omstændigheder bruge kabel med en lederdimension på 1,5 mm2.  Grunden til det er, at det er fast installation. Kablet behøver ikke at føres i rør. Det er lovligt at bruge kabel med mangetrådede ledere, så længe de overholder mindste dimensionen på 1,5 mm2.

fase
S. Fabrin skrev den 13-10-2020 14:02:19

Du skal under alle omstændigheder bruge kabel med en lederdimension på 1,5 mm2.  Grunden til det er, at det er fast installation. Kablet behøver ikke at føres i rør. Det er lovligt at bruge kabel med mangetrådede ledere, så længe de overholder mindste dimensionen på 1,5 mm2.

 Mange tak. Det jeg har er 3G1,5 PXILD kabel så det må være ok. Dejligt at jeg slipper for rør.

Tak for hjælpen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis