Har i en hjertestarter i jeres hus? eller i kvarteret?

Hej Alle

Vi er nu enlig kommet ind i vores nye dejlige store hus, og er så godt ved at være på plads med det meste.
Jeg har et spørgsmål i dag, da jeg for få år tilbage var vidne til en ung person der faldt om med hjertestop.

Min far er selv hjertepatient da han er født med dårligt hjerte, og er i dag af en alder af 82 år.
Jeg har tænkt på det i et stykke tid, at købe en hjertestarter til hjemmet hvis der nu skulle ske noget i enten kvarteret vi er tilflyttet til eller hvis der nu en dag kunne ske noget med min far eller såmænd andre i huset.

Da jeg var vidne til oplevelsen ca. 2 år tilbage har jeg ofte tænkt på forskellen mellem liv og død, da det om nogen blev sat i perspektiv, og hvis der ikke havde været en hjertestarte i nærheden var den unge mand måske ikke hos sin familie i dag.

Prisen syntes jeg derfor er underordnet, da man naturligvis ikke kan gøre sikkerhed og liv op i penge.
Mit store spørgsmål er derfor - Er der andre her inde som har en hjerterstarter i hjemmet? eller i kvarteret/ villavejen sammen med de øvrige naboer for sikkerhedens skyld?

Jeg overvejer i hver fald meget kraftigt at købe en.

Håber at få svar retur

På forhånd mange tak

Mvh.
Kim
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Smuk tanke og fantastisk idé! Jeg bor i et guldbryllupskvarter, så sådan en tæt på vil da være forskellen på liv eller død.
Vi har en hjertestarter ved "indkørslen" til kvarteret. Max 500 meter fra alle parceller.
En af naboerne døde af akut blødning i maven sidste år, men for faa'n hvor kom der mange mennesker løbende på ekstremt kort tid.
Der stod 5-10 hjerteløbere, hvor hjertestarteren var hentet, flere minutter før ambulancen landede på adressen. Havde det været hjertestop, er jeg ikke i tvivl om, at det havde gjort en forskel.
Du kan gå ind på Tryg fondens hjemmeside og se hvilke hjertestartere der er i din nærhed.
Klik her. 
I byerne er der åbenbart mange der er låst inde og dermed ikke tilgængelige uden for normal åbningstid.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Vores lokale avis, fik deres hjertestarter stjålen, sørgeligt men så forståligt nok nogle vælger at låse den inde.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Her hvor jeg bor er der 3 forskellige, hvor den længste væk er max. 500m.
Vi har lige samlet ind til den sidste, som er sat op udefor det lokale idrætscenter, (der var i forvejen en indenfor)
Til telefonen fåes en app der viser nærmeste hjertestarter i ens by

https://hjertestarter.dk/find-hjertestartere/copy-of-hjertestarter-app-paa-din-mobil?gclid=EAIaIQobChMIzPPZxr247AIV2uJ3Ch1BfwFVEAAYASAAEgJy5fD_BwE

hvis du køber en selv kan du ikke få tilskud fra Tryg fonden mm du monterer den offentligt ude i din carport i et opvarmet skab så kan du, samtidig skal den registreres til app så andre kan se du har en der er tilgængelig 24 timer eller hvis den nu var bag en låst dør (butik) så vil åbnings tiden stå den er tilgængelig.

https://safetygroup.dk/hjertestartere/?gclid=EAIaIQobChMI98vI3b647AIVSeJ3Ch0paQydEAAYAiAAEgLorfD_BwE
det er ikke nok og købe en starter du skal også have service på den, batteriet som er speciel holder ikke evig og den skal holdes vedlige så det er ikke en helt billig historie
Det er som - @jetdirect skriver - en dyr historie at have en hjertestarter hængende og være ansvarlig..
Eksempel: på et firma, var der indkøbt fra det nu konkursgåede "kunsten at redde liv" - den blev ikke serviceret (selvom firmaet havde betalt for det, og rykkede for bl.a. batteriskift!)  , og derfor blev trygfonden bedt om at fjerne den fra listen..(den er nu overgivet til en forening i byen, der har valgt at låse den inde p.g.a. hærværk tror jeg..  
- en anden ting er, at adressen kan blive ringet op, og bedt om at køre ud til en situation (jeg har selv oplevet det   ) - og man siger selvfølgelig ikke nej.. men havde firmaet vidst at det kunne være virkelighed, var den ikke blevet sat op på adressen.. så havde den fået en placering på hovedgaden, og så kunne folk melde sig som hjerteløbere.. Jeg var slet ikke forberedt på det, og havde det ret skidt med at komme ud til en adresse, hvor familien blot stod passive og så på manden, der lå på gulvet   .. heldigvis kom han til sig selv, da jeg startede med at føle på ham..
Men hatten af for hjerteløbere, de er seje.. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vi har én i vores grundejerforening, og den hænger på facaden hos min nabo.
Grundejerforeningen har selv betalt for den, vistnok ca. 16.000kr.
DET synes jeg er en billig forsikring, men håber selvfølgelig, at den aldrig skal bruges.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Hej alle
Tusind tak for de mange fine beskeder, historier og anbefalinger retur.
Jeg havde faktisk overvejeret at tage det til egen adresse, men vi skal da helt sikkert have den oprettet og tilknyttet til vejen/ kvarteret i stedet. Jeg har allerede kigget på trykfonden, jeg har også kigget på https://hjertestarter.dk/ samt https://foerstehjaelp-shoppen.dk/ for at finde det rette sted at købe hjertestarteren.

Som jeg har skævetog svaret FeuerDK, så var vi også i tankerne om tage den videre til kommunen.
Vores forventning var dog at dette nok ville tage mange måneder eller mere før at sådan et ønske kunne komme igennem. Hvis andre dog har anden oplevelse, så sig enlig igen til.

Endnu en gang tak for fine svar retur.

Mvh.
Kim
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis