Har i en hjertestarter i jeres hus? eller i kvarteret?

Hej Alle

Vi er nu enlig kommet ind i vores nye dejlige store hus, og er så godt ved at være på plads med det meste.
Jeg har et spørgsmål i dag, da jeg for få år tilbage var vidne til en ung person der faldt om med hjertestop.

Min far er selv hjertepatient da han er født med dårligt hjerte, og er i dag af en alder af 82 år.
Jeg har tænkt på det i et stykke tid, at købe en hjertestarter til hjemmet hvis der nu skulle ske noget i enten kvarteret vi er tilflyttet til eller hvis der nu en dag kunne ske noget med min far eller såmænd andre i huset.

Da jeg var vidne til oplevelsen ca. 2 år tilbage har jeg ofte tænkt på forskellen mellem liv og død, da det om nogen blev sat i perspektiv, og hvis der ikke havde været en hjertestarte i nærheden var den unge mand måske ikke hos sin familie i dag.

Prisen syntes jeg derfor er underordnet, da man naturligvis ikke kan gøre sikkerhed og liv op i penge.
Mit store spørgsmål er derfor - Er der andre her inde som har en hjerterstarter i hjemmet? eller i kvarteret/ villavejen sammen med de øvrige naboer for sikkerhedens skyld?

Jeg overvejer i hver fald meget kraftigt at købe en.

Håber at få svar retur

På forhånd mange tak

Mvh.
Kim
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
Hej Alle Vi er nu enlig kommet ind i vores nye... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en som IKKE er låst inde på nærmest købmand, som tager ca 7 min at GÅ hen til, man kan nok løbe turen på 3 min, og ingen ambulancer i byen (medmindre der tilfældigt er en forbi).

Så skulle jeg selv få et hjertestop, så kommer det jo helt og aldeles an på hvor hurtigt en hjerteløber, kommer hen og får fat på den. Men jeg har også boet steder hvor der var 2,5 km til nærmeste. Og endnu værre en lille by hvor der slet ikke var en, den ville således skulle hentes i en naboby ca 4,5 km væk, og så er det nok for sent, selv hvis man kører ræs i bil.

Der burde i virkeligheden hænge mange flere rundt omkring, end der gør. Man kan jo ikke lige vide hvor man er når sådan noget sker - forhåbenligt lige i nærheden af en, eller i forvejen på sygehuset...!
Der er udgifter til strøm, der hvor hjertestarteren er placeret, bl.a. til et blinkende lys, opladning af batteri (tror jeg), og måske lidt varme i kassen? Jeg kan evt. spørge min nabo, hvis det har interesse.
Muligvis skal den vist også tjekke efter et vist antal år, m.h.t. om batteriet virkes osv. 

Træd ikke på mine ledninger :o)
Vi har to hjertestartere inden for ca. 200m fra vores hus. Den ene har jeg selv sat op for en grundejerforening, og jeg har også haft den med ude til et hjertestop en enkelt gang som hjerteløber.
Ved indkøb af hjertestarter skal man være opmærksom på type af batteri og holdbarhed på pads. Typisk 3 eller 5 års holdbarhed for pads’ene. Jeg ville evt. kigge på AED fra Zoll. De bruger 10 stk. CR123 batterier (SKAL være Duracell). Det udvendige skab til en hjertestarter er forholdsvis dyrt, men det er isoleret og med varme og som regel også LED-lys. En hjertestarter står ikke til opladning! Men batterierne skiftes regelmæssigt. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

jetdirect skrev den 21-10-2020 14:56:43

https://first-8.dk/hjertestarter/serviceaftale/?gclid=EAIaIQobChMIk4jqxd3F7AIVPBoGAB3F0wQHEAAYASAAEgIyXvD_BwE

Der skal som tidligere skrevet service aftale på den hvor den bliver tjekket hvert år for uløbs dato på batterier og elektroder.

opvarmet skab
vedr nævnte firma er kursus i brug af maskinen incl på 2 timer
Firmaet har en chat hvor du kan kontakte dem på så kan de anbefale dig den korrekte maskine, jeg har lige snakket med dem.

Der SKAL ikke serviceaftale på en hjertestarter. Blot man selv sørger for, jævnligt at tjekke at den er ok - hjertestarteren laver en daglig selvtest, og viser en form for ok symbol (ok, flueben eller grøn diode), så den faste rutine er blot at tjekke ok symbolet. Udløbsdato på elektroderne er påtrykt så det er muligt at tjekke den, men læg evt. evt. udløb af elektroder i kalenderen fx 1 måned inden udløb, så der kan blive bestilt nye. Batteri er lidt sværere med udløb, men der er som regel angivet en forventet levetid. Batterier kan opbevares i flere år, inden de tages i brug fx ved jeg at Philips har påtrykt seneste installationsdato, for at opretholde maksimal levetid efter installation. Så køb bare nye batterier i god tid, men lad være at købe 2 samtidig, da nummer 2 så kan nå at overskride seneste installationsdato

Annonce
PinkHenrik skrev den 13-10-2020 11:45:02

Du kan gå ind på Tryg fondens hjemmeside og se hvilke hjertestartere der er i din nærhed.
Klik her. 
I byerne er der åbenbart mange der er låst inde og dermed ikke tilgængelige uden for normal åbningstid.

Nu ved jeg jo ikke hvilke byer du tænker på, men her i Værløse synes jeg ikke du har tet.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Nu var det i 2020 jeg skrev mit indlæg, så måske er det blevet bedre med at få dem hængt op på offentlige steder.
Men den gang, hang der mange i forretninger/banker mm, hvor der ikke var adgang feks i weekenden...

Her hvor jeg bor (en lille flække i Sønderjylland) har vi fået hele 2 af slagsen til knapt 1000 indbyggere og de er begge tilgængelige døgnet rundt.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 06-08-2023 15:53:03

Nu var det i 2020 jeg skrev mit indlæg, så måske er det blevet bedre med at få dem hængt op på offentlige steder.
Men den gang, hang der mange i forretninger/banker mm, hvor der ikke var adgang feks i weekenden...

Her hvor jeg bor (en lille flække i Sønderjylland) har vi fået hele 2 af slagsen til knapt 1000 indbyggere og de er begge tilgængelige døgnet rundt.

 Sorry, jeg overså lige datoen på dit indlæg.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis