gips på listeloft ,hvad med lampeudtagene?

Halløj :) Har et lille køkken med listeloft som jeg gerne vil dække med et par gips plader.
Så vil jeg gerne montere nogle LED spots efterfølgende. Jeg kunne godt tænke mig at
vide om jeg kan slippe for at føre lampe udtagene igennem gipsen da jeg ik har noget at bruge dem til når der er spots.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej de skal føres ned, der må aldrig laves skjulte samlinger. Du kan evt sætte et blænddæksel på.

De må ikke være skjulte, så væk med dem. PL-dåsen (den orange) er en smal sag at fjerne - det ligner den bare skal pilles fra et sted. Er det den der løber ind i toppen af metal dåsen?
Metaldåsen erstatter du med en forgreningsdåse, sat op på et af de nærmeste spær. De hårde kabelrør skærer du over et passende sted, sætter polyconmuffer og flexrør på så det er til at få placeret dåsen. Husk aflastning på flexrørene :)

... det bliver måske svært at undgå at skulle hive nye kabler igennem et par af rørene.

 

Gravko skrev den 13-10-2020 07:30:33

De må ikke være skjulte, så væk med dem. PL-dåsen (den orange) er en smal sag at fjerne - det ligner den bare skal pilles fra et sted. Er det den der løber ind i toppen af metal dåsen?
Metaldåsen erstatter du med en forgreningsdåse, sat op på et af de nærmeste spær. De hårde kabelrør skærer du over et passende sted, sætter polyconmuffer og flexrør på så det er til at få placeret dåsen. Husk aflastning på flexrørene :)

... det bliver måske svært at undgå at skulle hive nye kabler igennem et par af rørene.

 ja kablet i den orange PL kommer udaf toppen af den i metal, tænkte også at den bare ku fjernes. Kan udtaget under metaldåsen bare føres igennem gipsen, og så et blænddæksel på, hvis ikke jeg får lavet den forgreningsdåse? 

Nå jeg har aftalt med elektrikeren at jeg fjerner den orange PL og løsner den af metal, så sætter jeg gips op og han kommer og sætter spots og forgreningsdåse op bagefter :)   mange tak for hjælpen.
Der findes forlængere til loftsdåserne - desværre passer de ikke på de gamle af metal. LK har en guide et sted på deres site, der viser hvordan man tilpasser dem. Men du er langt bedre tjent med bare at få den forgreningsdåse op på loftet. Det sparer arbejdet med gipsen og du slipper for et blænddæksel i loftet :)

 

Annonce
Hej JFB.
Råd fra en om du går det eller ej er jo en vurdering sag.
Men tag de gamle Rustikbrædder ned og det gamle gips loft.

du kan bruge det gamle forskalling som de gamle pist har siddet på.
Men rart forskalling op og giv det nogle nye skruge 4,5-50

Det er altid en dårlig løsning at lægge flere lag loft.
lige som det er en dårlig løsning at ligge tag oven på tag..

Jo man spar lidt tid. men man kan ikke altid være sikker på at det holder.

Hilsen Mads Christensen

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Mcarpenter skrev den 13-10-2020 18:18:04
Det er altid en dårlig løsning at lægge flere lag loft.
lige som det er en dårlig løsning at ligge tag oven på tag..

Jo man spar lidt tid. men man kan ikke altid være sikker på at det holder.

Hilsen Mads Christensen

 Listelofter sidde oftest direkte på spærene, så hvis nu man lige gider finde sømrækken i sine listelofter og ellers efterskruer dem op i spærene, så får man næppe mere solid forskalling end det. Man skal så bare krydse fingre for, man ikke er den der skal pille det ned igen ;)


 

Gravko skrev den 13-10-2020 20:25:22

 Listelofter sidde oftest direkte på spærene, så hvis nu man lige gider finde sømrækken i sine listelofter og ellers efterskruer dem op i spærene, så får man næppe mere solid forskalling end det. Man skal så bare krydse fingre for, man ikke er den der skal pille det ned igen ;)

 du har rart Gravko.
Men der er allerrede gips loft som er sømmet på. nest rustikloft.
og hvis de ligger et lag mere på så har de gips igen.
hvis man forsætter på den måde så går det galt.


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Det havde jeg slet ikke bemærket på billederne :)

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis