Har mulighed for både jordvarme og luft til vand, men hvad vælger jeg?

Hej,

Som overskriften siger har jeg mulighed for begge dele, men jeg er meget i tvivl.

Facts luft / vand: Udedelen skal stå ca. 15 meter fra huset = et vist varmetab, eller...?

Facts jordvarme: 600 meter slanger i lavt jord.

Andre facts:

Huset er 200 kvm. og semi godt isoleret.
Pt. har jeg oliefyr. Årlig forbrug = ca. 2500 liter.
Ifølge tilbuddene er jordvarme ca. kr. 12.000,- dyrere end luft / vand.
Begge tilbud er Bosch Compress typen.
Lige så træt jeg er over at skulle endevende græsplænen, lige så træt er jeg over at skulle se på det store garderobeskab af en luft / vand udedel (et lille hegn el.lign. kan dog skjule den lidt) :-)

Kan nogen ud fra ovenstående give et bud på, hvad jeg bør vælge? :-)

På forhånd tak.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når først jordvarmen er etableret (og græsplænen er reetableret) er jordvarmen langt mere diskret, foruden drift økonomien er bedre. Sidstnævnte er dog stærkt afhængig af husets isoleringsgrad.

Merudgiften på kr.12.000 for jordvarme kan derfor være godt givet ud.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Enig med Rantzau i at de 12.000 er billigt for comforten senere.

Det væsentlige parametre på driftsøkonomi er hvilken fremløbstemperstur du bruger idag. Varmepumper vil helst lave fremløb på 30 grader og ihvertfald ikke over 40. Derefter kører man reelt på ren el patron også er det dyrt.

Så tjek evt hvilken temperatur dit oliefyr er indstillet til. Hvis du kører 60 grader idag kan en varmepumpe blive en dyr fornøjelse

Ask
Tak for svarene.

Oliefyret kører på 60 grader. Troede varmepumperne var blevet så effektive nu at det kan de godt klare 60-65 gr. uden at el-patronen træder ind? 
ASKH skriver: Det væsentlige parametre på driftsøkonomi er hvilken fremløbstemperstur du bruger idag. Varmepumper vil helst lave fremløb på 30 grader og ihvertfald ikke over 40. Derefter kører man reelt på ren el patron også er det dyrt.

I så fald at man, mere eller mindre, reelt kører på ren El-patron over 40 grader, må det være en ekstrem meget dårlig varmepumpe som udgangspunkt.

For mit eget udgangspunkt, for 48 grader varmt vands produktion, ligger min COP på ca 3,5. De kun 48 grader for varmtvand, skyldtes at jeg har varmtvandsspiral, i steden for varmtvandsbeholder.

pahawi du skriver: Oliefyret kører på 60 grader. Hvad oliefyret har af kedeltemperatur er ikke det samme som nødvendig min. fremløbstemperatur. Høj fremløbstemperatur = lavt flow og Lav fremløbstemperatur = højt flow.
For varmepumpe gælder det om at have Lav fremløbstemperatur og højt flow.
Hvor lavt du kan køre i fremløbstemperatur afhænger af størrelsen på dine radiatorer, såfremt du ikke har gulvvarme.

Såfremt du har tilbud fra en seriøs VVS'er har han også klarlagt dette med størrelsen af radiatorer. Ligeledes har VVS'er også forklaret at en mere optimal klimaskærm er hensigtsmæssig ved overgang til varmepumpe.

Min vurdering, med 2500 Liter olieforbrug/år, for 200 m2, er at der er væsentlig plads til forbedringer af din klimaskærm.

Hvis du er træt af at skulle "pløje" i din græsplæne, kunne du overveje vertikal jordvarme.

Hvis man f.eks. læser hvad kompetente skriver på forummet "heatpump.dk" vil man f.eks. få at vide at Luft/vand varmepumper har højere vedligeholdes udgifter end Vand/vand varmepumper, pga. mere kompleks opbygning. Ligeledes bliver det fremført at Luft/vand varmepumper har en lavere SCOP end Vand/Vand varmepumpe.

.

GSH: Det jeg mente var at den del af temperaturen der ligger over 40 grader er el. De første grader får de selvfølgelig fra pumpen.
Se fx produktblad fra Bosch. https://res.cloudinary.com/evoleska/image/upload/v1524337685/product/1580581.pdf

Der kan du se hvordan COP falder fra 35 til 45 grader fremløb. Ved højere fremløb må forventes kraftigere fald fordi andelen på el løbende stiger. 60 grader kommer ikke til at være sjovt.

Men enig i at spørgers fremløbstemperatur potentielt kan optimeres. Det er blot vigtigt at være obs på at man i nogen tilfælde kan få en uventet høj regning hvis man ikke sikrer at hele systemet fungerer med lav fremløbstemperatur. 

Ask
Annonce
Med  de meget varme vintere vi har er der meget mere varme at hente i udeluften end der er 1.2 m nede i jorden , det er kun når vi har fimbulvinter / isvinter at jordvarmen vil vinde og det er ca 30 år siden sidst , så det naturlige valg i dag er luft/ vand VP ...............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
@ Karl smart: Du glemmer at tage højde for at jordens temperatur også følger med op på de varme vinter.

@AskH: COP afhænger af den nødvendige delta temperatur, Brine og varmepumpens afgangstemperatur, som varmepumpen skal yde. Højere deltatemperatur = lavere COP. Det er, alt andet lige, en lineær skala.
Det du henviser til, vedr. El over 40 grader, giver ingen logisk forklaring.
GSH skrev den 13-10-2020 13:29:45

@AskH: COP afhænger af den nødvendige delta temperatur, Brine og varmepumpens afgangstemperatur, som varmepumpen skal yde. Højere deltatemperatur = lavere COP. Det er, alt andet lige, en lineær skala.
Det du henviser til, vedr. El over 40 grader, giver ingen logisk forklaring.

 Årsagen til den sammenhæng (som iøvrigt ikke er helt lineær men det er noget andet) er netop at mængden af el patron øges når deltatemperaturen stiger. 


Ask
@AskH: Det kræver i så fald at EL-patronen er aktiv. Det som bl.a. Bosch eller andre viser, i deres COP værdier, er uden EL-Patron.
I mine termer er EL-Patron en form for "ekstern" hjælpefunktion, der er uafhængig af Kompressorens/varmepumpens tilførte El-forbrug.
Jeg gætter på at du blander tilført EL-Forbruget for varmepumpens Kompressor sammen med EL-Patron.

F.eks. i min varmepumpe er der 2 El tilslutninger. Et kabel for styrestrøm og EL-Patron og et kabel for selve Kompressoren/Varmepumpen.

Jeg godt klar over at COP kurven ikke er 100% lineær, det var også derfor at jeg skrev "alt andet lige". At så Fabrikanterne viser en lineær kurve er formentlig for ikke at gå alt for meget op i "flueknepperi".
GHS  skriver ......Du glemmer at tage højde for at jordens temperatur også følger med op på de varme vinter.
Nej den gør ej .... varmen i jorden er akkumuleret solvarme som når en temperatur på ca 12 C i august og falder til ca 4 C i februar , men omkring jordvarme slangerne er der kun ca 0 C i februar på grund af afkølingen fra slangerne....................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis