Har mulighed for både jordvarme og luft til vand, men hvad vælger jeg?

Hej,

Som overskriften siger har jeg mulighed for begge dele, men jeg er meget i tvivl.

Facts luft / vand: Udedelen skal stå ca. 15 meter fra huset = et vist varmetab, eller...?

Facts jordvarme: 600 meter slanger i lavt jord.

Andre facts:

Huset er 200 kvm. og semi godt isoleret.
Pt. har jeg oliefyr. Årlig forbrug = ca. 2500 liter.
Ifølge tilbuddene er jordvarme ca. kr. 12.000,- dyrere end luft / vand.
Begge tilbud er Bosch Compress typen.
Lige så træt jeg er over at skulle endevende græsplænen, lige så træt er jeg over at skulle se på det store garderobeskab af en luft / vand udedel (et lille hegn el.lign. kan dog skjule den lidt) :-)

Kan nogen ud fra ovenstående give et bud på, hvad jeg bør vælge? :-)

På forhånd tak.

Hej, Som overskriften siger har jeg mulighed for... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke helt korrekt Karl Smart.

Det er kun i tørre jorder temperaturen er tæt på 0 grader i februar. Det tilstræbes at lægge brineslangerne i våd jord, og så har GHS ret.

Med høj gennemstrømning kan temperaturen godt være højere.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
karl smart skrev den 13-10-2020 17:08:15

GHS skriver ......Du glemmer at tage højde for at jordens temperatur også følger med op på de varme vinter.
Nej den gør ej .... varmen i jorden er akkumuleret solvarme som når en temperatur på ca 12 C i august og falder til ca 4 C i februar , men omkring jordvarme slangerne er der kun ca 0 C i februar på grund af afkølingen fra slangerne....................

Når temperaturen er nul, eller laver i slangerne, er det jo heldigt at man kan udnytte Smelteenergien/Fryseenergien  

 


Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svarene til jer alle. Har i aften søgt kommunen om tilladelse til jordvarme i græsplænen, så hvis ellers tåberne i Dansk Naturfredningsforening ikke finder noget at klage over, så bliver det vejen frem... :-)
pahawi skrev den 13-10-2020 22:35:06

Tak for svarene til jer alle. Har i aften søgt kommunen om tilladelse til jordvarme i græsplænen, så hvis ellers tåberne i Dansk Naturfredningsforening ikke finder noget at klage over, så bliver det vejen frem... :-)
Ja det kan jo gå galt  

En der gravede jordvarmeslanger ned, uvidende om det var midt i et fortidsminde, som var helt forsvunden fra jordens overflade, endda med kommunens tilladelse.
Måtte grave det hele op igen...
LINK

 


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 13-10-2020 22:50:12

Ja det kan jo gå galt  

En der gravede jordvarmeslanger ned, uvidende om det var midt i et fortidsminde, som var helt forsvunden fra jordens overflade, endda med kommunens tilladelse.
Måtte grave det hele op igen...
LINK

  


Føj for den lede, da. De lokale arkæologer bliver aut. spurgt, men der har tidligere været dambrug i graveområdet, så der løbes næppe på noget interessant... :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis