Maling af skabslåger - Autolak

Hej

Jeg skal til at male mine skabslåger. Jeg er lidt i tvivl om hvilken type maling jeg bør bruge. Enten vil jeg give dem en gang grunder og derefter en gang jotun træmaling.
En anden mulighed ville være at give dem en gang autolak. Er der noget der har erfaring med maling af låger med autolak? Jeg har fundet følgende:
autolak
autolak
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke vil have lågerne ovnlakeret hos en autolakerer, kan du lige så godt bruge vandbaseret maling. Men den mest holdbare overflade er at lade en maler sprøjte dem.

 

Hvis du bruger autolak, bliver de jo helt skinnende blanke, men det er måske også planen?


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej, vil du selv sprøjtemale. Jeg har gjort det med fint resultat, dog alm ral 9010 glans 80 træ/metal maling. Ikke autolak. 5L, fint hvis man skal male et helt vogntog. Du skriver ikke om det er køkkenlåger. Mine køkkenlåger er ikke så glade for fedtede fingre ved skraldsandsskabet, her er alm træ/metal maling ikke det bedste. Sprøjtemaling sætter større krav til kompressor, vandudskiller osv. je_ns, de bliver først blanke efter klarlak.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
PeterR skrev den 12-10-2020 18:37:36

Hej, vil du selv sprøjtemale. Jeg har gjort det med fint resultat, dog alm ral 9010 glans 80 træ/metal maling. Ikke autolak. 5L, fint hvis man skal male et helt vogntog. Du skriver ikke om det er køkkenlåger. Mine køkkenlåger er ikke så glade for fedtede fingre ved skraldsandsskabet, her er alm træ/metal maling ikke det bedste. Sprøjtemaling sætter større krav til kompressor, vandudskiller osv. je_ns, de bliver først blanke efter klarlak.

 Hej

Ja planen var selv at sprøjtemale dem.
Lågerne er hvide med en trækant. Planen er at de skal være helt hvide. Ved ikke lige hvor høj glans endnu. Det er op til chefen.
Vær opmærksom på at autolak (fortynder- / terpentinbaseret) kan lugte grimt længe efter, det er påført, så det er måske ikke det lækreste at have i et køkken. Jeg ville anbefale vandbaseret, hvis muligt.

Hellere leje end at bo på gaden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ok så holder jeg mig til vandbaseret. Tror jeg grunder og så vælger jotun træmaling. Og så sprøjter eller rummer det på.
PeterR skrev den 12-10-2020 18:37:36

 je_ns, de bliver først blanke efter klarlak.
Det er nu langtfra rigtigt, det er kun hvis der bruges to lags maling, typisk metallic.
Og den er man nødt til at give klarlak, da det første lag ikke har en holdbar overflade.
Så du kan nemt få 2k autolak, der ikke skal have klarlak, og ja den bliver spejblank.

 


Vi prøver igen, i morgen --
@je_ns, det har jeg ikke oplevet de gange jeg har brugt 2 komponent autolak (malet stel på motorcyklen), der er jeg i en glans 50-60 vil jeg tro.

@humseper, du skal have styr på støv og fugtighed når du går i gang, og ikke mindst dyr i luften.

Har i øvrigt set resultater med rulle der er helt flotte, dyre ruller.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Som jeg skrev er der to typer.
2 lags som typisk er metallic men ikke nodvendigvis, der skal klar lak på, før det bliver blankt.
Og så er der 1 lags tokomponent som er blank uden lak.

Har brugt begge typer..

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også