Hovedbrud - gulvvarmen...

LDS'ere jeg har brug for jeres indspark!

4 individer (2V, 2B) bosidende i et hus fra 1966 på 130 m2., med ældre radiatorer der trækkes af et gasfyr fra 2010. To-lags vinduer og nyt tag fra samme årstal. Loft m. 400 mm. isolering og snarlig blæses lidt papiruld ind i de 8 cm hulrum vi har i det begrænsede murværk.

Huset skal have nye gulve ifm. en tilbygning og vi kunne så godt tænke os at få udskiftet radiatorerne med gulvvarme. MEN, og det er så her jeg har brug for jeres viden og indspark, er det crazy ud fra følgende betragtninger:

- Omkostninger vs. varmetab (opbrydning af beton er et "no-go")
- Vi kan ikke flytte væk over en længere periode, hvorfor det kan/skal gøres i etaper
- Er det den korrekte fremgangsmåde jf. vores ide - hvis ikke hvad er så korrekt/smartere
- Er der noget jeg ikke har tænkt på som vil have negative konsekvenser
- Hvad med fugt?
- find selv på flere...

Vores ide er nedenstående:
- Fjern gulv, strøer og nuværende isolering så kun beton fremstår (afstand vil være på ca. 12 cm. fra beton til nuværende gulvhøjde)
- 50 mm. EPS (evt. m. tilsat grafit for bedre isoleringsevne) plader direkte på (afrettet) beton
- 25 mm. gulvvarmeplader (evt. Nordic gulvvarmeplader)
- 20 mm. PEX-slanger
- 2 mm. dampspærre / anden form for underlag til absorbering
- 14 mm. parket-klik-gulv

Også lidt facts om gulvets nuværende opbygning:
- 20 cm. drænlag (leca?)
- Plastikfolie m. overlæg
- 8 cm. betonlag
- 5 cm. isolering (uld)
- 2" x 3" strøer
- Junckers 60'er parket

Hvad siger i derude... dømt ude eller inde?

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart ude, du skal op på mindst 100mm kingspan før du ikke er ude i at du kommer til at fyre for regnormene, kingspan er ca 3-4x så dyrt som EPS men isolerer ca 30% bedre.

Den gode nyhed er at man kan undermure vægge og færdiggøre gulvet i et rum ad gangen, der skal blot nedlægges isolerede tomrør til de følgende rum, dvs du skal have en færdig køreplan inden du starter.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis