Kabelsamling i udhæng - dåse eller krympemuffe?

Hej
Jeg er ved at renoverer tag. Bl.a. skal udhænget skiftes. Under udhænget sidder der en en samledåse, der forbinder kablerne mellem mine udendørslamper, bevægelsessensoren og afbryderen. Kablet fra lamperne kommer fra jorden, op ad muren i en beskyttelseskappe og kan lige akkurat nå op til udhænget og samledåsen. De 2 andre kabler går ind i loftrummet .
Jeg vil gerne have samledåsen væk fra ydersiden af udhænget og er i tvivl om, hvad der er tilladt. Jeg kan komme på 2 muligheder:

1: Flytte samledåsen op på oversiden af udhængsbrædderne. Kablet kan lige nå. Normalt er skjulte samlinger ikke tilladt, men vil det være ok, hvis det kun er gemt bag et kort udhængsbræt, der nemt kan skrues af?

2: Forlænge kablet med krympemuffer (https://www.harald-nyborg.dk/produkt/krympemuffesaet-5x1-5-6mm2 og https://www.biltema.dk/bil---mc/elsystem/kabelkoblinger/samlemuffe-10-stk-2000040888) og flytte dåsen ind i loftrummet. Så vidt jeg kan forstå, er krympemuffer tilladt på nedgravede (dvs. skjulte) kabler. Så må det vel også være ok til en samling i udhænget.

Palle Dam
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil gå med løsning 2.
Du kan også være heldig, at der ligger en sløjfe kablel under jorden inden det går opad husmuren. Du kan jo prøve forsigtigt at grave ned, og se om der skulle være lidt at hente.
Men i øvrigt, hvis taget er af, så er det ikke voldsomt besværligt at skubbe et rør ned i hulmuren, og i så fald vil du måske kunne skjule kablet, så det kun lige skal op over soklen.
Det kritiske ved skjulte samlinger er jo ikke at de er dårlige af den grund. Men kommende ejere, eller hukommelses tab, eller elektriker problemer skal løses  om 10 år og du tænkte ikke lige på din " geniale " ide du fik i 2020. Alt sammen kan medvirke til enorm problem med at finde det og dermed stor elektriker regning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Må man godt bruge denne type presmuffe, som der linkes ti i Biltema.
Den er vel beregnet til flertrådet ledning, (kræver en speciel tang.)

Denne her type må vel være mere velegnet?
Med rette presseværktøj...

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns begge muffer er lovlige til både til enleder og flertrådede ledninger. Begge skal presses med det rigtige værktøj. Den viste muffe fra Biltema er med krympefleks, Den også findes i en type med indbygget loddetin, så det ikke er nødvendig med pressetang.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis