Hjælp til at komme i gang med gulvvarmeshunt

Hejsa

Jeg er helt grøn, på dette område, men håber at kunne finde ud af det selv (med jeres hjælp!🙂)
Jeg har en gulvvarmeshunt, med 8kredse. Lige pt. Er der tilsluttet 2 kredse, resten er lukket med muffer. (På sigt skal resten bruges.)

Jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg kommer videre..
Jeg har monteret shunten på væggen og tilsluttet kredsene (der er ingen vand i disse).
er der nogen af jer, der kan guide mig? Skal jeg bare åbne for centralvarme til pumpen? Eller bør jeg fylde vand på inden? (Jeg synes at have set et sted at man tilslutter vandslange ude for enden?)

Det er sådan et sæt her, blot med anden pumpe og termostater. Jeg har desuden intet rør mellem de to manifolder(undskyld evt. Forkert navn)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ny forsøgt mig, mest baseret på lidt gætteri😀
Jeg har lukket for alle haner, tilsluttet vandslange til studsen i enden af det nederste fordelerrør, og en slange til det øverste.
Jeg begyndte at fylde vand på, og åbnede for returen til 1. Kreds. Lidt efter åbnede jeg for Frem tilb1. Kreds. Herefter for luftdysen over pumpen, og den for enden af Frem-fordelerrør. Det gik godt, der piskede luft ud, og vand med luft i, ud af øverste slange.
Jeg lukkede for luftdysen over pumpen, da der kom vand ud.
Til sidst begyndte flere samlinger på shunt-delen dog at dryppe, til trods for de var spændt meget hårdt!
Jeg lukkede alle håber, og pillede shunten af.
Den ene 1" samling (samling med nederste fordelerrør) havde en ujævn pakningsring, og et par samlinger mellem messing-delene havde ingen pakninger. (Begge med sådan en fastmonteret messing-møtrik, som måske hedder omløber?)
Jeg tænker nu på at montere nye fiberpakninger.. er det helt galt fat?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg har nu hentet, og skiftet dem🙂 i min iver for at få spændt godt sammen, kom jeg dog til at holde fast i termostaten (eller hvad den hvide dims, der ligner en termostat på en radiator hedder) så jeg fik knækket et par af benene/clipsene på den 🤨 argh!
Jeg prøver at få den moslet på plads alligevel..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Skulle ikke være noget problem hvis der kun mangler et par stykker

 

Der er kun 4.. Jeg tror den sidder nogenlunde nu..
Så skal det bare samles, og forhåbentlig er jeg så kørende..
Så skal jeg lige sætte mig ind i, hvordan man indregulerer, og anvender styringen..
Det er Smatrix, fra Uponor.
Erfaringer med dette er meget velkomne! 🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis