Periode uden dampspærre

Hej alle

I forbindelse med renovering af vores hus ønsker vi at lave loft til kip hvor der er hanebåndsspær idag. Vi vil dermed blotlægge hanebåndene.

Som det er idag er der gipsloft på undersiden af hanebåndet med damspærre over, men isoleringen er ført op langs spærene til kippen. Jeg skal derfor igang med at pille det eksisterende gipsloft ned og dermed også damspærren.

Mit spørgsmål går på: Hvor længe er det OK at lade kippen stå uden dampspærre når der er 250-300 mm isolering ved spærhovedet, før jeg får lagt ny damspære og gips op? Vi skal nemlig have vurderet hvad vi vil gøre med hanebåndene og indtil da ville jeg bare lade kippen stå rå med blottet isolering men vil selvfølgelig ikke risikere der bliver dannet kondens nu hvor temperaturen falder her i efteråret.

Tak på forhånd :) 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi påtænker at der er lavet dampspærre og nyt gips inden december, så hvis jeg piller ned nu er det 1,5 måned uden dampspærre og jeg har svært ved at vurdere om dette er OK eller om jeg skal sørger for at have alt klar hurtigere så det kun står uden i et par uger?
Jeg tvivler på at en affugter kan gøre noget ved varm luft op under kippen, med mindre det er en af de store byggeaffugtere med udluftning - den er ikke rar at være i nærheden af. (Vi er enige om at det kun er loft under kip over hanebåndet og ikke under selve tagspæret der skal åbnes?)

Jeg tvivler på at der kan opstå problemer på 2-3 måneder. Under alle omstændigheder kan I vel holde øje med det, og tape en plastikfolie op midlertidigt hvis det viser sig at blive et problem.

Mvh Troels
TRRA:

Tak for svar. Ja det er kun loft mellem hanebånd og kip der fjernes, de skrå vægge og skunkstolperne har allerede fin gips og dampspærre så det bibeholder vi. Det er dermed ikke så mange m2 det drejer sig om der bliver blotlagt men vi ville gerne sikre at det evt. kunne stå i en måneds tid selvom det er koldt udenfor :)

Hvordan vil man kunne se om det bliver et problem? Tænker du ift. at holde øje med kondens?
Det er slet ikke noget problem for så kort en periode. Det er længerevarende konstant fugtpåvirkning som er et problem. Når der bygges nyt indeholder træet jo også en del fugt der lige skal tørres ud. Jeg betragter det som tilsvarende.
Annonce
Det lyder rigtig godt, for så vil vi bare lade det stå uden i en måneds tid imens vi gør hanebåndene pæne og vælger spots :) 
Det er nok den rigtige rækkefølge at få dampspærre og gips plader op først. Ikke på grund af fugt problemer men mere på grund af at der vil komme mange hvide streger og plamager på hanebånd når i skal bakse gips plader op på plads og have dem til at passe stramt ind imod hanebånd. Hvis væggene skal være hvide og hanebånd males røde eller sorte, så er det også smartest at male vægge først- 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand

Okay jamen så giver det jo lidt sig selv - vi er ikke kommet så meget længere end at gipsen skal ned. Nu har vi så opdaget at der er gammelt listeloft over også så vi skal lige ud i en gang dobbeltarbejde :D men det følger jo med til at renovere
Bare en tanke.. Vil sådan noget gammel isolering ikke drysse lidt?  Mere så det ikke er lang tid der vil gå før i får det lukket inde. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

MLU:
Tak for tanken, der er efterisoleret i 2007 så isoleringen er rimelig ny deroppe faktisk. Men du har nok ret og jeg tror simpelthen at jeg køber en dampspære og hæfter på spærene midlertidigt bare for at tage det værste. Så forsejler jeg den helt tæt før jeg sætter gips op :)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også