udskiftning af glas i gamle bondevinduer

Hej med jer,

Har lige et spg. omkring nyt glas i rigtig gamle bondegårsvinduer - dem af massiv jern hvor der er 6 stk. glas og lettere buet foroven.

Det er gamle vinduer som sidder i udbygningerne som jeg gerne vil skifte glas i. Nogle mangler slet og ret glas, mens andre er blevet totalt matte og uigennemsigtige.

Så er spørgsmåleet jo bare hvordan glasstykkerne monteres. Jeg har fjernet det gamle glas og renset, fjernet rust, grundet og malet selve vinduerammen sort, så det nu er klar til nyt glas.

Hvad skal jeg bruge til at sætte glasset fast med. De skal ikke rigtigt holde varme/kulde hverken ude eller inde, men bare sidde godt fast.
Jeg forestilte mig en god solid silicone-fuge som kunne binde glasset fast på bagsiden og herefter lægge en mindre og pænere fuge på ydersiden. Måske det er nok med enten en fuge forpå eller én bagpå

Men nu er der nogen som snakker om at det eneste rigtigt er en form for kit baseret på kridt og linolie.

HVad mener I?

Mvh
- Roed
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg har før været med til at skifte glas i sådan nogle rammer.

Vi lagde en god silikonestreg hele vejen rundt i den afrensede false i rammen, herefter pressede vi glasset ind i silikonen, og holdt det på plads lige så længe, at det ikke faldt ud igen, når vi slap. Enkelte gange blev der fuget efter med silikone.

Det er jo nok den hurtige/nemme løsning biggrin, og så er der, som du selv nævner linoliekitten.
Tak for hurtig svar.

jeg tror bare jeg forsøger med din metode et par gange på et par ag glassene. Så kan jeg bagefter prøve ef lægge en fuge bagefter bare for se forskellen.

Er der en speciel god silicone du vil anbefale? Den skal holde til godt med blædt og salt.



Mvh
- Roed
Hej igen

Ikke umiddelbart, vi brugte den, vi kunne få i det lokale byggemarked - vistnok en fra Casco.

Skal du selv skære glas?
Hvis du vil gøre som i "gamle" dage, når Glas Las på sin årlige runde kom til mit hjem på et nordjysk landbrug for at skifte de manglende ruder, så er her metoden:

- Rens falsen for gammelt indtørret kit.
- Med din spartel kitter du falsen i en vinkel på 45 grader.
- Pres den tilskårne rude ind i "kitpølsen" og tryk til med et kraftigt tryk.
- Kit den resterende del af falsen, igen med en vinkel på 45 grader.

Du er nu færdig, og kan nyde det smukke arbejde, med kit under og over glasset.
Resultatet holder i mange år, og kan arbejde med de skiftende temperaturer, men kun hvis du har brugt rigtigt kit, rørt op med linolie.

Jeg kan stadig for mit indre blik se Glas Las, med dråbe under næsen, samt røde forfrosne hænder, ivrigt mumlende til sig selv: "Hvor møj skal jen nu ta' for det her winder?"

Se det var de gode gamle dage for 50-55 år siden, eller var de nu så gode endda????

Mvh
Bodker

Mvh.
bodker

Ha, ha, Bodker - nej du kunne også se ham for 25 år siden i mit bondehus fra 1788 som omtalt i andre indlæg - det skulle også laves som det nu hørte til et så gammelt hus, og helt rigtigt - det så smukt ud med den nye kit, mens en gang silicone ville have ødelagt hele indtrykket efter min mening. Og det holdt da de år vi boede der, og kan så vidt jeg ved ellers lige smøres med linolie hvis det begynder at sprække efter 10-20 år.

Mvh. JørgenE
Citat fra Roed

Tak for hurtig svar.

jeg tror bare jeg forsøger med din metode et par gange på et par ag glassene. Så kan jeg bagefter prøve ef lægge en fuge bagefter bare for se forskellen.

Er der en speciel god silicone du vil anbefale? Den skal holde til godt med blædt og salt.



Mvh
- Roed


Jeg håber at du er færdig med dine vinduer, men det kan jo være at der er røget et par sten igennem siden, så vil jeg anbefale polyuhrethanfugemasse til at sætte vinnerne i med , da det kan males bagefter.
mvh.
erik
confused
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også