Inspiration til værkstedsvæg

Hej
Jeg står overfor at skulle indrette mit værksted (har kun boet i huset i 5 år). Jeg har følgende væg (ca 370 x 230):
Min ide var at fjerne reolen og skrue krydsfiner plader op på væggen, male det hvidt og langs den røde streg vil jeg med mild hånd strø stikkontakter ud.

Mht. strøm var min plan at bore huller med kop-bor i krydsfineren og så igen bore med kopbor ind i muren efterfølgende og til sidst montere 1 modul stikkontakter i forfradåser (nok to og to i 2 modul dåser). Nok også fræse en rille til kabel i væggen. Og så til sidst forbinde til et af de to 380 stik.

Ville bare lige høre om der var nogen der havde gjort noget tilsvarende og måske havde nogle "do's and don'ts".

Ting der kunne være interessante at få belyst:
  1. Valg af træ? Har kigger lidt rundt i forum og har set standard tagplader anbefalet, men er der fordele ved andre typer plader?
  2. Skal jeg gå efter flere kontakter, måske i flere højder?
Mvh. Jens
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stikkontakter langs bordkanten ok, men ikke alle, da de vil være ivejen for al arbejde på bordet. Hvis du køber en kabelkanal, der er beregnet til afbrydere og kontakter, kan du montere den langs bordet og placere stikkontakter deri. Kanalerne har flytbare ffronter, så du kan placere efter behov. Al tilledning trækkes igennem kanal.
på væggen ville jeg forskalle med lister og montere hulplader i enten stål eller masonite. Det giver dig mulighed for fleksibel ophæng af værktøj Samt små hylder/skåle til småting. Husk at lyset er af stor betydning.
feks RS komponenter har kanaler.

 

Overvej om det ikke er bedre at have stikkontakterne i loftet.
Umiddelbart lyder det tosset, men min erfaring siger at du bliver glad for det i længden. På et arbejdsbord kommer der altid til at stå noget, og det er pænt besværligt at skulle rydde op, bare fordi du lige skal bruge et stik. Plus at ledningen tit er i vejen for det du arbejder med 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Henrik

Det er en god pointe. Nu skriver du loftet, det tænker jeg lige højt nok, så skal jeg jo have fat i en trappestige hver gang jeg skal skal have tilsluttet noget (og det var ikke tanken at stikkene skulle bruges til permanent tilsluttet værktøj), men jeg tænker det giver godt mening at flytte den røde linie op omkring eller måske over de eksisterende 380v stik.

Mvh. Jens
Også en god ide med installationskanaler, synes dog at de er ret store, nogen der kender reglerne på området. Må jeg montere kontakter i kabelkanaler som f.eks. den her: eller skal det være godkendt til installation. Jeg skal nok finde på en løsning så man ikke trækker låget af når man hiver stikket ud.
He he, det skal selvfølgelig være sådan at du kan nå stikkontakterne, så du skal ikke ud og klatre ellers bliver de aldrig brugt  
Omvendt er det godt at bruge lofthøjden til at hænge alle de ting man ikke bruger så tit, men som tager meget plads op på væggen (det kunne være vaterpas, stiger, retteskinner mm).

Med hensyn til kanaler, så skal du sørge for at der kan sidde kanaldåser, minimum i afbryderstørrelse i dem. Så prøv at søge på kanaldåser, og så arbejd dig baglæns...
Ja, kanaler er en dyrere løsning, men den er mere fleksibel i det lange løb, for det er nemt at flytte en dåse til lige der hvor du vil bruge den... og du ved ikke hvad der sker om et år eller to.

PS: Du kan ikke montere kanalen "på hovedet" i loftet, da du kan risikere at stikkene ikke sidder ordenligt fast hvis du trækker i ledningen der sidder i stikkontakten.

Jeg har brugt almindelige 5-stikdåser i loftet, og har så sat dem alle de steder hvor jeg kan få brug for strøm.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Installations kanaler er dels dyre dels store og kommer til at tage meget af din bordplads. Medmindre du har et praktisk brug for at kunne flytte med kontakter giver det bedre mening at bruge penge på kontakter.

Jeg ville:
  • Sætte en træplade på vægen. Da pladen bare skal bruges til at skrue i fremfor at skrue direkte  i muren ville jeg vælge en bilig spån/OBS plade fremfor en dyr krydsfinerplade.
  • Sætte et antal stikkontakter langs bordet. Afhængig af om du evt ladere eller andet udstyr semi fast stående i et hjørne af bordet ville jeg sætte en stikkontakt gruppe i hver ende af bordet + i midten. Jeg ville anvende disse kontakter https://www.harald-nyborg.dk/produkt/opus66-stikkontakt-trippel-m-j Hvis det viser sig at blive for lidt med 3 udtag et sted er det let at udvide med en gruppe til.
  • Som PinkHenrik skriver kan du med fordel sætte stikkontakter i loftet. Hvis loftet er for højt til direkte kontakter kan du sætte et lampeudtag som dette: https://www.harald-nyborg.dk/produkt/fuga-lampestikkontakt-50x50-cm Til disse lampeudtag kan du så lave en tilledning med en lampestikprop, 50 cm ledning samt en 3-stikker så du rent faktisk kan nå.
  • Ca 10 cm over bordpladen ville jeg montere et vandret bræt således det har den flade side op og danner en hylde. I denne hylde kan du bore huller og har dermed plads til skruetrækker og tilsvarende ligesom skruetvinge og tilsvarende kan sættes på hylden uden at skulle fylde på selve værktøjsvægen.
  • På selve vægen over min hylde ville jeg sætte et antal værksteds tavler. Jeg har selv de billige fra HN: https://www.harald-nyborg.dk/produkt/vaerktoejsvaeg-34-dele I forhold til dyere tavler mangler HN modelen en pivot skrue til at sørge for at holderen ikke falder af når du tager værktøj ned men en klat silikone som lim løser det lille problem.
  • Medmindre du har reoler andestedt i dit værksted ville jeg flytte dine nuværende reoler/vanger ud til siden således der laves 1 eller 2 fag i den ene side til at stille ting/værktøj.  


Loftmonteret billig udgave er et udtag med aflastning og en stump gummikabel med stikkontakt i enden

 

Tak for alle de gode indspark. Jeg har ikke noget imod at bruge lidt penge på projektet da jeg regner med at kommer til at få glæde af det mange år fremover. Jeg vil også gerne have det ser lidt lækkert ud, så jeg er også villig til at bruge lidt ekstra tid på det. Så jeg tror umiddelbart at jeg vil gå efter at en krydsfiner løsning med ca 10-12 kontakter som jeg monterer i forfra dåser (synes det er noget pænere end end en installationskanal). Og så vil jeg nok variere lidt med schuko og traditionelle jord stik.

Mvh. Jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også