Valg af gulvvarmestyring.

Hej LDS

Jeg er ved at være færdig med et større renoveringsprojekt, hvor vi blandt andet har banket 77 m² gulv op og lagt gulvvarmeslanger. Nu skal jeg så have valgt noget gulvvarmestyring og kunne i den forbindelse godt bruge lidt råd og vejledning. Jeg er nemlig i tvivl om jeg frit kan vælge styring, eller om min varmekilde og shunt sætter nogen begrænsninger (Varmekilde er en fjernvarmeveksler fra Gemina / Termix og gulvvarmeshunt er af mærket Pettinaroli med 6 kredse). . Derudover kan jeg læse at nogen styresystemer kan lave noget afkøling. Dette synes jeg kunne være interessant, da vi måske har fået lidt rigeligt med vinduespartier i køkken/ alrum/ stue. Men om det overhovedet kan lade sig gøre med mit nuværende udstyr, aner jeg ikke?

Og så kommer mine spørgsmål :-)

  • Kan jeg frit vælge styring eller passer visse telestater kun på visse shunt´s?
  • Kan jeg få køling på mit setup, så jeg f.eks kan lukke 23° varmt vand ind i slangerne? Under dette års hedebølge lå vores temperatur på gulvet konstant over 24°, selvom gulvvarmen var slukket.
  • Visse gulvvarmestyringer har mulighed for tilslutning af udendørs føler, men giver det nogen mening for mig, når veksleren allerede har en føler?
Hvis der er nogen, der har nogen gode råd ift. mit setup, eller erfaringer med lignende setup, modtages disse også med glæde :-)

Mvh. Lars

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du behøver nok ikke nogen shunt (delen med pumpe) til dit gulvvarme, men kan nøjes med en fordeler og styring. Dit fjernvarmeanlæg, kan selv styre temperaturen på vandet, når du har følere på. Det reducerer prisen lidt og sparer på elregningen.
Ved ikke om det er det du mener, for telestaterne sidder ikke på selve shunten.

Nogle telestater har gevind og andre klikkes på, men man kan få adaptere til de fleste telestater, så de kan sidde på andre fordelere. Det nemmeste er at bruge nogle fra samme producent, som fordeleren er, men ellers skal du finde ud af hvilken type kobling der er på din fordeler. Styringen er ligeglad, så længe telestater er 24v eller 230v.

Der skal en føler på det, der styrer vandtemperaturen. Hvis du lader din fjernvarmeanlæg styre det, så er der ingen grund til at have endnu en føler på styringen.

 

Tak for svar!

Så blev jeg da lidt klogere  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis