Buet væg under trappe

Hej

Jeg har fjernet et gammelt skab der stod foran vores trappe. Skabet fungerede også som en væg for den trappe der går videre ned i kælderen. Jeg er ved at etablere en ny væg under trappen, og jeg kunne godt tænke mig, at den følger trappen rundt i en bue, der hvor trappen drejer 90°. Det har vist sig at være en udfordring.

Jeg har prøvet at bøje krydsfinér og mdf ved at skære riller i pladen, men uden tilfredsstillende resultat. Enten slår pladen revner langs bukket (se billede nedenfor) eller også skal jeg skære rillerne så dybe, at jeg er nervøs for styrken i pladen.

Radius er ca. 150 mm.
Er der nogle der har gode idéer til hvordan sådan én væg kan laves? Alle gode (og mindre gode) forslag modtages med glæde!

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville lave det med gipsplader:
https://www.gyproc.dk/konstruktioner/indervægge/buede-vægge/buede-vægge-med-65-mm-gipsplader-vådbøjes

Med venlig hilsen

Anders

Anders K skrev den 11-10-2020 14:53:05

Jeg ville lave det med gipsplader:
https://www.gyproc.dk/konstruktioner/indervægge/buede-vægge/buede-vægge-med-65-mm-gipsplader-vådbøjes

 Men i mit tilfælde skal væggen bukkes til en radius på ca. 150 mm. Når jeg læser på Gyproc's hjemmeside, så kan jeg ikke finde noget der kan gå under en radius på 600 mm.

Gyproc har kunne levere gipsplader der er forbøjet, men det skulle efter sigende kunne lade sig gøre selv at fremstille dem ved vådbøjning. Prøv at læse på nedenstående link.

https://www.gyproc.dk/sites/gypsum.nordic.master/files/gyproc-site/document-files/HB9%20-%203.2.6%20-%20Buede%20vaegge.pdf
3mm eller 4mm krydsfiner ville jeg nok prøve med. Skal nok dampes godt igennem inden du bøjer det.

Fåes fx hos sløj-detaljer.dk 

Ask
Hvis ikke det er så vigtigt, hvordan det ser ud på bagsiden, så kan du sætte brædder op, hønsenet og gipspuds på. 

Mvh Troels
Annonce
Tak for jeres forslag. Jeg har besluttet mig for at prøve at eksperimentere med at bukke 3 mm birkekrydsfiner. Jeg vil lime 4 ark sammen og bukke dem rundt om en form mens limen stadig er våd. Jeg vil prøve at huske at komme med en opdatering herinde

hvis det ikke går vil jeg kontakte Gyproc  

Jeg ville nok lime det sammen der hvor det skal sidde til slut i så fald. Men i første omgang forstår jeg ikke helt hvorfor du har brug for så meget tykkelse. Hvis du bare har en del understøtningspunkter kunne du principielt lave det i en enkelt 3mm plade. Væggen skal jo bare pynte og ikke holde noget ?

Ask
Jeg har brugt 12 mm krydsfinér til resten af væggen. Og så synes jeg også, at det lyder som et spændende projekt  
Jeg står med en lignende opgave ift. lave en buet væg i krydsfinér. Er nysgerrig på om det lykkedes at bøje 3 mm birkefiner til formålet?
Det gik glimrende! Jeg er ikke sikker på, at det var den nemmeste måde at gøre det på, men det lykkedes. 
Jeg byggede en form af EPS, krydsfiner og mdf (hvad jeg lige havde liggende, og så limede jeg 4 x 3 mm krydsfiner sammen og satte det i spænd i formen. 


Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis