Western Red Cedar til skur - Dyrt - Hints til billigere løsning

Jeg skal have beklædt vores skur.

Havde tænkt, at jeg ville bruge Western Red Cedar høvlede brædder med fer/not. Men det ser ud til at det vil koste omkring 800-900 kr per kvm (XlByg: Moelven profil 431, 1x4", høvlet).

Som alternativ, så kan jeg få lærk klink, som vi ellers har brugt på vores hegn til omkring 200 kr / kvm. Men det har ikke samme holdbarhed.

Er der nogen der har nogen ideer til hvor man evt kan finde Western Red Cedar facadebeklædning til en bedre pris?

Er det billigere at bruge lister uden fer/not samlinger?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt har en pris. Men er det investeringen værd for dig at beklædningen først skal skiftes om 50-60 år på dit skur? 

Mvh Troels
Skulle nok have skrevet at skuret er en del af vores carport. Det er både carport og skur der skal beklædes og jeg vil gerne have det til at se godt ud, så man får er godt indtryk når man kommer.
Holdbarhedsmæssigt er der ikke den store forskel på western red cedar og lærk under danske forhold. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Et longshot som jeg ikke er klar over virker eller medfører problemer : ville det kunne lade sig gøre at bejdse noget trykket fyr så det ligner cedertræ? Evt. Brunimprægneret fyr? 
Ja! Men det vil ligne bejdset fyr.  Du kan feks bruge fibercementplanker

 

Annonce
Grunden til at jeg kigger på WRC og eks lærk er at jeg vil have en facade som ikke skal males.

Et alternativ som jeg har kigget på før er facadeplacer fra eks cembrit. Men jeg synes det ser for industrielt ud.

Kunstigt materiale såsom fibercement er vitterligt heller ikke særlig kønt... Jeg syntes dog også at de priser du har fundet er ekstremt høje.

https://www.billige-terrassebraedder.dk/shop/17x145mm-ruhoevlet-fer-not-10335p.html
Rantzau skrev den 11-10-2020 03:02:34

Holdbarhedsmæssigt er der ikke den store forskel på western red cedar og lærk under danske forhold.

 
Det er vel under antagelse af man køber sibirisk lærk i god kvalitet og ikke den (udbredte) billigere europæiske lærk?

Robinie træ er en mulighed.

Der er ingen tvivl om at ceder er en smuk og æstetisk løsning. Bare vær opmærksom på at det gråner meget ujævnt afhængig af sollys.

I Sverigeog Norge bruger de granpaneler de giver jernvitriol så det får en ensartet grå patina. Om det fungerer i vores klima ved jeg ikke

Mvh Troels
Europæisk lærk er ganske udmærket til lodrette beklædninger, forudsat der er foretaget de klassiske konstruktive beskyttelser. Det er de vandrette konstruktioner der kræver tætte årringe for at modstå vejrliget.

Behandling med jernvitriol er en nyere metode som endnu ikke har bevist sin holdbarhed, men jeg tvivler.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også